Side 1 av 1

Finne likningen for en rett linje

Lagt inn: 15/10-2008 15:13
av Rebecca Endal
Hei! :D
Jeg sliter litt med en oppgave om rette linjer.

A) Oppgaven sier: Finn likningen for en rett linje som går gjennom punktene (2,6) og (4,2).
Jeg vet at formelen er y= ax + b

Videre sier oppgaven:
B) En annen rett linje har stigningstall 3 og går gjennom punktet (5,5). Finn likningen for denne linja.

Jeg har prøvd på A, men tror ikke jeg har kommet frem til riktig svar. Noen som har en god forklaring som kan hjelpe meg?

Lagt inn: 15/10-2008 15:16
av meCarnival
Hvilket svar har du kommet frem til?

y=ax+b
- Dette er formen uttrykket skrives på...

y-y1=a(x-x1)
- Dette er formelen du kan bruke i begge oppgavene...

Du må også bruke formelen for å finne stigningstall på oppgave a. Den finner du i det blå formelheftet...

Lagt inn: 15/10-2008 18:19
av Rebecca Endal
Ja, det var det da - hva jeg har kommet frem til. For å være helt ærlig: jeg har ikke snøring på hva jeg har drevet på med, men jeg kan prøve å vise det.

Jeg har brukt en formel jeg fant i en av bøkene mine:
a1 = y-y1
...........x-x1

Da har jeg kommet frem til:
a1 = 6 - 2 = 4 = -2
.........4 - 2.................2

Og videre har jeg da kommet frem til at
y= -2x + 10
(er ikke helt sikker på hvor jeg har 10'tallet fra) :oops:

Er jeg heeelt på bærtur, eller? :(


PS: Beklager alle punktummene midt inni der, men jeg fikk ikke tallene til å stå riktig. Jeg er ikke helt dreven på dette ennå.

Lagt inn: 15/10-2008 18:55
av meCarnival
Jeg tror jeg forstod det slik og kom frem til det samme som deg også :)...

Bilde

Du har gjort ting riktig, men når du velger inn y1 og x1 i formelen nederst så husk og ta fra samme koordinat... Noen kan blande der også å ta en fra hver koordinat...

Lagt inn: 15/10-2008 19:13
av Rebecca Endal
Ja, jeg ser jeg har byttet. Er ikke helt stødig på det der, men tror jeg forsto det litt bedre nå :)

Men videre i oppgaven står det:
En annen linje har stigningstall 3 og går gjennom punktet (5,5). Finn likningen for denne linja.

Her har jeg rett og slett ikke peiling på hva jeg skal gjøre. Noen forklaring?

Lagt inn: 15/10-2008 19:20
av meCarnival
Den er prikk lik bare du har stigningstallet oppgitt i oppgaven..
Og da har du alt du trenger for å sette inn i formelen..

(x,y) = (5,5)

Lagt inn: 15/10-2008 19:45
av Rebecca Endal
Okei, er veldig i tvil nå, men jeg prøver meg:

Kode: Velg alt


y-5= 5(x-5)
y-5 = 5x- 25
y = 5x - 25 + 5

y= 5x - 20

Har jeg gjort riktig nå?

Lagt inn: 15/10-2008 19:50
av meCarnival
Nesten, stigningstallet er 3 og ikke 5... x- og y-koordinat er 5...

Så setter du ine 3 for a og regner på nytt er du i mål :)

Lagt inn: 15/10-2008 19:54
av Rebecca Endal
Hæ? Hvorfor er det 3? Hva har jeg gått glipp av nå? :oops:

Men hvis jeg forstår deg riktig så blir det
y-5= 3(x-5)

Eller?

Lagt inn: 15/10-2008 19:58
av meCarnival
Ja, det står opplyst i oppgaven av stigningstallet er 3...

Ja, nå har du riktig oppsett, regn ut på samme måte så har du hva du er ute etter :D

Lagt inn: 15/10-2008 20:01
av Rebecca Endal
Arg, jeg har jo helt glemt at det sto i oppgaven. Såklart! Hvor dum føler ikke jeg meg nå? :oops:

Jeg såg også nå når jeg regnet oppgaven på nytt at jeg hadde glemt å skifte fortegn. Så jeg tror jeg har kommet frem til riktig svar!

y = 3x + 20 :D :D

Lagt inn: 15/10-2008 20:03
av meCarnival
That's correct ;)...

Lagt inn: 18/10-2008 23:06
av diversity
har gjort samme oppgaven.

y-5= 3(x-5)
y-5=3x-15
=3x-10

blir ikke 5 tallet positivt når man flytter over? eller? :oops:

Lagt inn: 18/10-2008 23:57
av Dinithion
Jeg er vel mer enig i at 3x-10 er riktig, ja.

Ved å sette prøve på får vi: 3*5-10 = 15-10 = 5

Lagt inn: 19/10-2008 00:07
av meCarnival
Ja, vet...

REgnet over for en dag siden og så svaret ble feil da så 3x-10 er riktige...