Anvendelser av differensialligninger

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
kjey
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 17
Registrert: 09/09-2008 15:40

Dette temaet er veldig vanskelig etter min mening. Å løse en differensialligning pleier å gå greit, men å skjønne hvordan man kommer fram til selve ligningen, og hvordan man tolker den er noe helt annet :?

Jeg trenger ihvertfall litt hjelp med noen par oppgaver. Da mener jeg ikke å få et svar på hvordan jeg løser dem (med én gang :lol: ), men trenger hjelp med å forstå ligningene slik at det kan bli lettere å løse oppgavene. I første omgang lurer jeg litt på denne oppgaven:
En modell for folketallet, p, i N ew York gir differensialligningen

[tex]\frac{dp}{dt}=0.56p-4.0*10^{-8}p^{2}-16*10^{5}[/tex].

1/1-1960 var folketallet [tex]6.0*10^{6}[/tex].

Finn fra denne modellen folketallet i N ew York som funksjon av antall år etter 1/1-1960.
Slik jeg har skjønt er [tex]p(t)[/tex] en funksjon som gir størrelsen på befolkningen, [tex]p(0)=6.0*10^{6}[/tex] og [tex]\frac{dp}{dt}=D[p(t)][/tex] er befolkningsvekst i den gitte tiden t. Hvis jeg har skjønt modellen skal jeg vel bare løse differensialligningen?

Hvis jeg skal løse differensialligningen er det også et problem. Ett av leddene er av typen [tex]p^2[/tex]. Prøvde å sortere ligningen slik at jeg får den på en separabel form, men det gikk ikke så bra. Noen kloke ord?
FredrikM
Poincare
Poincare
Innlegg: 1367
Registrert: 28/08-2007 20:39
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg merke til at siden du har en annengradsfunksjon, kan den faktoriseres på formen [tex]a(p-r_1)(p-r_2)[/tex] hvor r1 og r2 er de to løsningene av annengradsligningen.

Deler du så med [tex](p-r_1)(p-r_2)[/tex] får du:

[tex]\frac{p^,}{(p-r_1)(p-r_2)}=a[/tex]

Nå kan du ta en delbrøkoppspalting på venstre side. Når det er gjort, integrerer du begge sider med hensyn på t (dette kan du gjøre, siden du har [tex]p^,[/tex] over brøkene). Så er det bare å ordne opp i ligningen, og sette inn initialbetingelsen.
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
Svar