Eksamensoppgave i statistikk(empirisk standardavvik og std)

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
uranus89
Cayley
Cayley
Innlegg: 97
Registrert: 22/01-2005 20:49
Sted: Norge
Kontakt:

II - Statistikk

Universitetet i Oslo har i løpet av de siste tretti årene gjennomført en stor undersøkelse i Oslo (Kjenn din kropp-undersøkelsen). 202 menn og 197 kvinner var med i undersøkelsen. I tabellen finner du gjennomsnittlig BMI for de ulike årene. (BMI er vekt i kg dividert med kvadratet av kroppshøyden i meter.)

År Menn Kvinner
1992 24.2 22.5
1999 25.3 23.1
2006 26.5 24.2

Oppgave 3
Regn ut økning av gjennomsnittlige BMI per år i periodene 1992-1999 og 1999-2006 for menn og kvinner. (Det gikk syv år mellom målingene.) Hvis økningen forsetter som fra 1992 til 2006, kan du predikere forventet gjennomsnittlig BMI for menn i 2013?

Oppgave 4
Er det signifikant forskjell mellom BMI for menn og kvinner i 2006? For å konstruere testen trenger du å vite at standardavvik dette året for menn var 7.1 og for kvinner 2.1. Hva kan du konkludere fra testen?

Oppgave 5
En BMI høyere enn 25 kg/m2 defineres som overvekt. Hva er sannsynligheten for at en tilfeldig valgt mann i Oslo var overvektig i 2006? Du kan anta at BMI er normalfordelt i befolkningen.



I oppgave fem, så skal vi regne ut P(X>25), og fra oppgave fire så sier de at standardavvik er 7.1... og denne brukte vi til å regne på i formelen til to-utvalgs t-test eller to-utvalgs students test. Da betyr det at 7.1 er empirisk standardavvik?


Når vi regner på i oppgave 5, skal vi ikke dele 7.1 med kvadratroten av n?

I løsningsforslaget har de ikke delt 7.1 med kvadratroten av n... Kan noe forklare meg når jeg skal dele på kvadratroten av n, og når jeg ikke skal gjøre det?




Her ligger oppgaven med løsningsforslag:
http://www.med.uio.no/studier/eksamen/m ... 1-07-h.doc
Svar