Grenseverdier. Horisontale, vertikale og skrå asymptoter

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Smoke
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 19/11-2008 00:17

Tar forkurs og det er en god stund siden jeg satt på skolebenken. Problemet mitt er at jeg sliter veldig med asymptoter og derav ikke føler meg komfortabel med derivasjon.

Problemet mitt er at jeg ikke får til å sette opp en god oversikt over bruken av reglene samt klarer å skille mellom horisontale, vertikale og skrå asymptoter.

Jeg kom over noen regler som vistnok skal være korrekt men jeg forstår dem bare ikke:

Horisontal: Gange høyeste verdi av X
Vertikal: Hvist nevner ikke er null kan man faktorisere.
Skrå: Polynomdivisjon.

Bothom line, når jeg får utlevert en problemstilling sliter jeg med å se hva jeg skal gjøre :( Er det noen der ute med ett forenklett oppsett på hvordan jeg kan skille mellom de ulike operasjonene og spesielt se hva jeg må gjøre?
MissTexas
Cayley
Cayley
Innlegg: 58
Registrert: 12/11-2008 10:24

Smoke skrev:Tar forkurs og det er en god stund siden jeg satt på skolebenken. Problemet mitt er at jeg sliter veldig med asymptoter og derav ikke føler meg komfortabel med derivasjon.

Problemet mitt er at jeg ikke får til å sette opp en god oversikt over bruken av reglene samt klarer å skille mellom horisontale, vertikale og skrå asymptoter.

Jeg kom over noen regler som vistnok skal være korrekt men jeg forstår dem bare ikke:

Horisontal: Gange høyeste verdi av X
Vertikal: Hvist nevner ikke er null kan man faktorisere.
Skrå: Polynomdivisjon.

Bothom line, når jeg får utlevert en problemstilling sliter jeg med å se hva jeg skal gjøre :( Er det noen der ute med ett forenklett oppsett på hvordan jeg kan skille mellom de ulike operasjonene og spesielt se hva jeg må gjøre?

Det første jeg ville gjort er å kjøpe en formelbok. Der står alle reglene du trenger å bruke innen derivasjon og alt mulig annet. Er ikke så vanskelig når du først kommer inn i det.

http://www.aft.hist.no/iaf/fag/ro010f/1 ... ptoter.pdf

Denne siden forklarer det du lurer på med noen eksempler. Du kan jo se over det og heller spørre igjen om du ikke forstår. Viktig å prøve først. :) Lykke til.
Smoke
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 19/11-2008 00:17

Hei du, den var jo flott! Takker :)
Svar