Uforståelige forelesningsnotater - Delbrøkoppspalting?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
snufsipus
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 9
Registrert: 09/12-2008 22:18

Foreleseren min skriver VELDIG fort så ofte ender vi opp med å bare skrive av tavlen uten å få med oss forklaringene, så vi må sitte å tenke gjennom hva han egentlig gjorde etterpå.

I morgen har jeg eksamen, og det er en ting han gjorde på siste forelesning som jeg rett og slett ikke skjønner...

Han løste en separabel difflikning, hvor vi måtte omforme en del får å klare å integrere. det som skkulle integreses var:

[tex]\int\frac{1}{y(A-y)}dy[/tex]

Det foreleser gjorde liknet på delbrøkoppspalting, og jeg forstår deler av det...

[tex]\frac{1}{y(A-y)}=\frac{B}{y}+\frac{C}{(A-y)}=\frac{B(A-y)+Cy}{y(A-y)}=\frac{BA+(C-B)y}{y(A-y)}[/tex]

så langt forstår jeg hva han har gjort (selvom jeg ikke ville kommet frem til det på en eksamen...) men etter dette sier han bare:

"Som betyr at [tex]C-B=0[/tex], [tex]BA=1[/tex] eller [tex]B=\frac{1}{A}[/tex] som gir [tex]\int\frac{1}{A}(\frac{1}{y}+\frac{1}{A-y})dy[/tex]"

Kan noen oppklare hva i alle dager han gjorde her?
daofeishi
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 1486
Registrert: 13/06-2006 02:00
Sted: Cambridge, Massachusetts, USA

Du er ute etter en delbrøkoppspaltning, og ønsker å finne B og C, slik at:

[tex]\frac{1}{y(A-y)}=\frac{B}{y}+\frac{C}{(A-y)}[/tex]

Ved å skrive uttrykket til høyre vha felles nevner får du


[tex]\frac{B}{y}+\frac{C}{(A-y)}=\frac{B(A-y)+Cy}{y(A-y)}=\frac{BA+(C-B)y}{y(A-y)}[/tex]

Da har du en likhet:

[tex]\frac{1}{y(A-y)}=\frac{BA+(C-B)y}{y(A-y)}[/tex]

Kan du nå se hvilke verdier av B og C som gjør at dette stemmer? Da har du en delbrøkoppspaltning som gjør integralet lekende lett.
Sist redigert av daofeishi den 10/12-2008 20:23, redigert 1 gang totalt.
(稻飞虱)
For en fri matematikk! The Declaration of Linear Independence
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

siden B = C , og disse er lik 1 / A , ertstatta ham B og C med 1 / A
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
snufsipus
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 9
Registrert: 09/12-2008 22:18

Takk! Forstår det nå :D Tusen takk for hjelpen :)

- Camilla -
Svar