Fysikkoppgave

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
John Cena54
Cantor
Cantor
Innlegg: 123
Registrert: 03/11-2006 19:44

hei, jeg sitter fast på denne oppgaven, så
jeg trenger hjelp.

Mellom to parallelle plater er det en potensielalforskjell på U = 1400V.
Avstanden mellom platene er d = 4,0 cm. Et elektron slippes fra den negative plata samtidig som et proton slippes fra den positive plata.

Hvor langt fra den postive plata vil de passere hverandre?

TAKK :)
Hjølp

Hallooo ingen som kan dette?? :shock:
Harambe
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 19
Registrert: 29/08-2016 23:50

John Cena54 skrev:hei, jeg sitter fast på denne oppgaven, så
jeg trenger hjelp.

Mellom to parallelle plater er det en potensielalforskjell på U = 1400V.
Avstanden mellom platene er d = 4,0 cm. Et elektron slippes fra den negative plata samtidig som et proton slippes fra den positive plata.

Hvor langt fra den postive plata vil de passere hverandre?

TAKK :)
Litt vrien oppgave ja (kommer ingen vei med energibevaring og slikt), men det som redder deg er at begge partiklene har konstant akselerasjon, dvs uavhengig av hvor de befinner seg mellom platene, men merk at de ikke har samme akselerasjon. For protonet har vi F=(U/d)*(q_proton)=(m_proton)*(a_proton), og for elektronet F=(U/d)*(q_elektron)=(m_eletron)*(a_elektron). Igjen, legg merke til at selvom begge har den samme kraften får de ulik akselerasjon da massene er forskjellige.

Siden vi har konstant akselerasjon kan vi bruke bevegelsesformlene fra fys1, velg origo på en av platene og skriv opp en ligning for hver av partiklene. Hvis origo er ved den positive platen blir ligningen for elektronet s=4cm + (0m/s)*t + 0.5*(a_elektron)*t^2. 4cm er med fordi den ikke starter i origo, og 0m/s fordi den starter i ro. Gjør det samme for protonet, sett ligningene lik hverandre og finn t, tiden de er på samme sted. Bruk så denne tiden i en av s-ligningene for å finne hvor dette befinner seg mellom platene
Svar