Sannsynlighetsfunksjon

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
camiln06
Noether
Noether
Innlegg: 38
Registrert: 21/08-2008 19:32

Denne oppgaven står i statistikkboken min, og jeg forstår den ikke. Noen som kan hjelpe?

Summen av to uavhengige terningskast ble ni. Bestem sannsynlighetsfunksjonen for det første terningskastet gitt denne sum.

Spørsmålet mitt er altså: Hva betyr "sannsynlighetsfunksjon"?
mrcreosote
Guru
Guru
Innlegg: 1995
Registrert: 10/10-2006 20:58

Sannsynligvis betyr det sannsynlighetsfordelinga, altså hva sannsynligheta er for hvert av de 6 utfalla man kan få ved å kaste terning.
camiln06
Noether
Noether
Innlegg: 38
Registrert: 21/08-2008 19:32

Ja - det var det jeg også trodde. Har aldri hørt om sannsynlighetsfunksjon før. Vet du forresten hva tetthetsfunksjon betyr også da?
zell
Guru
Guru
Innlegg: 1777
Registrert: 09/02-2007 15:46
Sted: Trondheim

En tetthetsfunksjon beskriver punktsannsynlighet. Altså P(X=x).

Mens en sannsynlighetsfordeling beskriver - ja, fordeling: P(X >= x)
zeta
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 12
Registrert: 27/10-2008 18:47

Det var ikke helt rikrtig. En sannsynlighetsfordeling (eller bare fordeling) er en funksjon [tex] f: X \rightarrow [0, \infty) [/tex] som integrerer/summerer seg til 1 når du integrerer/summerer over alle elementer i utfallsrommet [tex]X[/tex] i hhv kontinuerlig eller diskret tilfelle.

I det kontinuerlige tilfellet kaller vi denne funksjonen en tetthet, og den kumulative sannsynligheten er gitt som

[tex]P(X \leq x ) = \int_{-\infty}^{x} f(x) dx [/tex].

I det diskrete tilfellet har vi punktsannsynlighet, dvs

[tex] P(X=x)=f(x)[/tex]

Men dette er selvsagt bare plukk og pirk :)
zell
Guru
Guru
Innlegg: 1777
Registrert: 09/02-2007 15:46
Sted: Trondheim

I stand corrected :P
Svar