Konvergens sum og grenser...

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

meCarnival
Riemann
Riemann
Innlegg: 1686
Registrert: 07/09-2007 19:12
Sted: Trondheim

Begynt på nytt stoff og etter litt regning så har jeg kommet til en oppgave jeg sliter med (oppgave 2b) også forklaringen på 1 som jeg er mer usikker på. Håper på en fin stor dytt... ;)

1.
Er summen [tex] \sum_{n=1}^{\infty} \frac{n+1}{3n-1}[/tex] konvergent? - Svaret skal begrunnes

Mitt svar:
"Nei, rekken er ikke konvergent.
Det er fordi summen ikke går mot et bestemt tall, [tex]s[/tex] når [tex]n \rightarrow \infty[/tex] og dermed divergerer rekken og ikke konvergerer."

Jeg vil gjerne bevise hvorfor den ikke er det også for å vite om det. Ikke noe likende greier i boka så søkt litt på nett og finner lite om konvergente summer generelt.

Jeg tenker:
Men her tror jeg misforstår og ser på det som en rekke og skal jo finne ut om ->summen<- er konvergent?


2.
Anta en tallfølge er gitt ved, [tex]a_1 = 1[/tex] og [tex]a_{n+1} = 3-\frac{1}{a_n}[/tex].
a) Finn første 5 leddene i tallfølgen

[tex]a_{1} = 1[/tex], [tex]a_{2} = 2[/tex], [tex]a_{3} = \frac{5}{2}[/tex], [tex]a_{4} = \frac{13}{5}[/tex], [tex]a_{5} = \frac{34}{13}[/tex]


Gitt at tallfølgen er konvergent.
b) Bruk denne opplysningen til å bestemme dens grense.
(Tips: For store verdier av [tex]n[/tex] vil [tex]a_{n+1} \approx a_n[/tex])

Her starter jeg sånn, men lærer av feil... =P
[tex]\lim_{n \to \infty}a_{n}=\lim_{n \to \infty}a_{n+1}=\lim_{n \to \infty}3-\frac{1}{a_n}=\lim_{n \to \infty}3-\lim_{n \to \infty}\frac{1}{a_n}[/tex]

og der sier det stopp siden jeg ser at dette ikke er logisk/veien å gå...


"Finner heller ikke startkablene min i garasjen" :? Takker for all hjelp :D
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
Markonan
Euclid
Euclid
Innlegg: 2136
Registrert: 24/11-2006 19:26
Sted: Oslo

For oppgave 1 kan du bruke forholdstesten. Du kan lese om den her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Ratio_test

I 2b kan du kalle grensen for r, og løse
[tex]r = 3 - \frac{1}{r}[/tex]
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
meCarnival
Riemann
Riemann
Innlegg: 1686
Registrert: 07/09-2007 19:12
Sted: Trondheim

Ikke lært om forholdstesten enda (eller forsåvidt ikke begynt med rekker ect.), men lest om den... Så er det en andre måter å løse 1. på da?

Setter du [tex]r = a_n[/tex] mao?
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
Gommle
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 857
Registrert: 21/05-2007 20:05

[tex] \sum_{n=1}^{\infty} \frac{n+1}{3n-1}[/tex]

Den ser jo veldig konvergent ut, fordi [tex]\Large\lim_{n\to \infty}\frac{n+1}{3n-1}=0[/tex]

Edit: Dette er på trynet feil. Ignorer dette.
Sist redigert av Gommle den 14/03-2009 17:25, redigert 1 gang totalt.
Markonan
Euclid
Euclid
Innlegg: 2136
Registrert: 24/11-2006 19:26
Sted: Oslo

Er litt rusten på rekker. Kanskje best hvis noen andre gir deg noen tips. :)
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
meCarnival
Riemann
Riemann
Innlegg: 1686
Registrert: 07/09-2007 19:12
Sted: Trondheim

Gommle skrev:[tex] \sum_{n=1}^{\infty} \frac{n+1}{3n-1}[/tex]

Den ser jo veldig konvergent ut, fordi [tex]\Large\lim_{n\to \infty}\frac{n+1}{3n-1}=0[/tex]
Ja, det er en oppgave a hvor du skal finne ut om tallfølgen er konvergent, [tex]\Large\lim_{n\to \infty}\frac{n+1}{3n-1}=0[/tex] men svaret er [tex]\frac{1}{3}[/tex] og ikke 0... men spørsmålet rundt her er jo om summen er konvergent. Den sliter jeg med å forstå...

Jeg er veldig usikker på rekker selv og er ikke min beste side akkurat så akkurat på oppgave 2b er jeg usikker på fremgangen...
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
Markonan
Euclid
Euclid
Innlegg: 2136
Registrert: 24/11-2006 19:26
Sted: Oslo

Men summen kan ikke vokse i all uendelighet hvis leddene i summen etterhvert blir tilnærmet lik null! Altså vil den konvergere.
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4558
Registrert: 12/12-2008 12:44

meCarnival skrev:
Gommle skrev:[tex] \sum_{n=1}^{\infty} \frac{n+1}{3n-1}[/tex]

Den ser jo veldig konvergent ut, fordi [tex]\Large\lim_{n\to \infty}\frac{n+1}{3n-1}=0[/tex]
Ja, det er en oppgave a hvor du skal finne ut om tallfølgen er konvergent, [tex]\Large\lim_{n\to \infty}\frac{n+1}{3n-1}=0[/tex] men svaret er [tex]\frac{1}{3}[/tex] og ikke 0... men spørsmålet rundt her er jo om summen er konvergent. Den sliter jeg med å forstå...

Jeg er veldig usikker på rekker selv og er ikke min beste side akkurat så akkurat på oppgave 2b er jeg usikker på fremgangen...
Hei,

Det du har gjort er mer enn nok for å bevise at rekken er divergent i oppgave 1. Leddene du summerer går mot [tex]\frac{1}{3}\neq 0[/tex] og det er et teorem som da sier at summen er divergent.

Sjekk ut http://en.wikipedia.org/wiki/Convergence_tests

Den første testen som kalles grensetest på norsk (eller noe slikt)
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4558
Registrert: 12/12-2008 12:44

Aprospos:

Det som på engelsk heter "series" heter på norsk "rekke" og er det samme som summen av en "følge".

Det som på engelsk kalles "sequence" heter på norsk "følge".
meCarnival
Riemann
Riemann
Innlegg: 1686
Registrert: 07/09-2007 19:12
Sted: Trondheim

Markonan skrev:Men summen kan ikke vokse i all uendelighet hvis leddene i summen etterhvert blir tilnærmet lik null! Altså vil den konvergere.
Jaok, jeg misforstod... Trodde Gommle mente at [tex]\lim_{n\to\infty}\frac{n+1}{3n-1} = 0[/tex]... men det er et utgangspunkt altså...


Blir riktig slik da:
[tex]\lim_{n\to\infty}a_n = 0 \Rightarrow \lim_{n\to\infty}\frac{n+1}{3n-1} = 0 \Rightarrow \frac{1}{3} \neq 0[/tex]

Altså divergent, siden [tex]\frac{1}{3}[/tex] avviker fra 0!
Sist redigert av meCarnival den 14/03-2009 16:07, redigert 1 gang totalt.
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

Man kan også skrive om:

[tex]\frac{n+1}{3n-1}=\frac{n-\frac13 +\frac43}{3n-1}=\frac13+\frac{4}{9n-3}[/tex]

Siden [tex]\lim_{n\to\infty} \frac13 + \frac{4}{9n-3}=\frac13+0=\frac13[/tex] vil vi aldri nå et punkt der leddstørrelsen er tilnærmet null. Derfor må summen være divergent.
Sist redigert av espen180 den 14/03-2009 16:07, redigert 1 gang totalt.
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4558
Registrert: 12/12-2008 12:44

[tex]\lim_{n\to\infty}\frac{n+1}{3n-1} = \frac{1}{3}\neq 0[/tex].

[tex]\Rightarrow \sum_1^{\infty}\frac{n+1}{3n-1}\right \infty[/tex] er divergent.

Merk: Det motsatte er ikke nødvendigvis riktig.

Eksempel:

[tex]\sum_1^{\infty}\frac{1}{n}[/tex] er divergent selv om

[tex]\lim_{n\right \infty}\frac{1}{n}=0[/tex]
Markonan
Euclid
Euclid
Innlegg: 2136
Registrert: 24/11-2006 19:26
Sted: Oslo

Ah, ble litt rot og knot i denne tråden. Var litt ukritisk på Gommle sin grenseregning.

Grensen til følgen er jo selvfølgelig 1/3, og når du adderer 1/3 uendelig ganger får du selvfølgelig uendelig og rekken divergerer.
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4558
Registrert: 12/12-2008 12:44

For oppgave 2:

Gjør som Markonan foreslo!
meCarnival
Riemann
Riemann
Innlegg: 1686
Registrert: 07/09-2007 19:12
Sted: Trondheim

Ja, derfor jeg ble litt usikker, pga at den skal divergerer, har fasit og der står det nei... Men ingen begrunnelse selvfølgelig... Men vil også bevise ting når jeg første gjør oppgaver da... Ikke bare lese en gang, sånn gjorde jeg det også husker jeg det ikke neste uke engang...
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
Svar