Hvordan viser en rekursjonsformler?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
mari!!!
Noether
Noether
Innlegg: 45
Registrert: 19/06-2007 22:55

Heihei!

Har ved et par anledninger blitt bedt om å "vise rekursjonsformler" (innføringskapitlene i Kalkulus) - på generell basis: (dersom en kan uttale seg om dette på generell basis) hvordan viser man en rekursjonsformel?

Samtlige av de rekursjonsformlene jeg har støtt på, genererer jo, med litt tålmodighet, et ikke-rekursivt uttrykk. Videre kan en jo vise dette ikke-rekursive uttrykket ved induksjon, men i denne bevisføringen må en jo ta forbehold om at den formelen en opprinnelig ble bedt om å vise, er gyldig. Dette kan vel ikke akkurat ansees som et bevis for noe som helst?

Kan hende at det hele blir vel hypotetisk, siden jeg ikke baserer meg på noen eksempler - spørsmålet er vel egentlig om en bruker en spesiell framgangsmåte for å vise rekursjonsformler?!

Setter pris på svar! :D
Svar