Geometriske rekker

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Oskar

Geometriske rekker forstår jeg ikke helt, kan noen løse denne oppgaven for meg med litt forklaring under veis?

sum fra N=0 til uendelig av ((-2)^n)/(n+1)) x^(n+1)

Bestem konvergensradien R til denne.....[/code]
Kent
Guru
Guru
Innlegg: 293
Registrert: 02/03-2005 14:39
Sted: Bergen

Det første er at du må kjenne igjen uttrykket som et uttrykk på formen
a[sub]n[/sub](x-c)[sup]n[/sup]
I ditt tilfelle ser man at a[sub]n[/sub]=((-2)^n)/(n+1)).
Konvergensradius kan defineres som R=1/L , L=lim[sub]n->uendelig[/sub]|a[sub]n+1[/sub]/a[sub]n[/sub]|
I ditt tilfelle er
L=lim[sub]n->uendelig[/sub]|[((-2)^(n+1))/(n+2))]/[((-2)^n)/(n+1))]|
Som etter vanlige brøkregler blir
L=lim[sub]n->uendelig[/sub]|[((-2)^(n+1))*(n+1)]/[((-2)^n)*(n+2))]|=lim[sub]n->uendelig[/sub]|-2*(n+1)/(n+2)|=lim[sub]n->uendelig[/sub]|(-2n-1)/(n+2)|=lim[sub]n->uendelig[/sub]|(-2-(1/n))/(1+(2/n))|=|-2/1|=2

R=1/2

Konvergensintervallet skulle da bli ]-1/2 , 1/2[

Sett så inn endepunktene for x i det opprinnelige uttrykket og undersøk om seriene konvergerer. Gjør de det er intervallet lukket. Gjør de det ikke er intervallet åpent.

P.S. Sjekk utregningene mine. Har bare gjort oppgaven online og det blir ikke alltid oversiktlig nok til å unngå regnefeil.
mathvrak
Maskinmester
Maskinmester
Innlegg: 420
Registrert: 18/04-2005 00:00

Ok, men hvorfor kaller han dette for en geometrisk rekke?
mathvrak
Maskinmester
Maskinmester
Innlegg: 420
Registrert: 18/04-2005 00:00

Ok, men hvorfor kaller han dette for en geometrisk rekke? Det forstår jeg ikke helt.
Svar