volum trippelintegral

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
kalleja
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 292
Registrert: 23/04-2006 02:57
Sted: Trondheim

Spm er som følger:

La T være området [tex] x^2 +y^2+ z^2 >= 4[/tex].

Flaten T er delt i to områder av [tex] 3x^2-y^2=0 [/tex] : T1 og T2, der T1 er den minste delen.

a) Finn volumet av T1.

Det jeg har problemer med her er å se for meg hvordan dette ser ut i rommet. Vi har jo en kule med radius 2 som er delt i 2 av [tex] 3x^2-y^2=0 [/tex]. Hvordan skal jeg angripe denne oppgaven. For det første hvordan vet jeg hvilken del som gir det minste volumet?

LF nevner noe om symmetri om xy-aksen og xz-planet, noe jeg ikke helt ser. kan noen forklare dette og?

Hadde vært supert om noen kunne løst denne oppgaven og forklart nøye underveis.

På forhånd takk
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4558
Registrert: 12/12-2008 12:44

kalleja skrev:Spm er som følger:

La T være området [tex] x^2 +y^2+ z^2 >= 4[/tex].

Flaten T er delt i to områder av [tex] 3x^2-y^2=0 [/tex] : T1 og T2, der T1 er den minste delen.

a) Finn volumet av T1.

Det jeg har problemer med her er å se for meg hvordan dette ser ut i rommet. Vi har jo en kule med radius 2 som er delt i 2 av [tex] 3x^2-y^2=0 [/tex]. Hvordan skal jeg angripe denne oppgaven. For det første hvordan vet jeg hvilken del som gir det minste volumet?

LF nevner noe om symmetri om xy-aksen og xz-planet, noe jeg ikke helt ser. kan noen forklare dette og?

Hadde vært supert om noen kunne løst denne oppgaven og forklart nøye underveis.

På forhånd takk
Mener du [tex] x^2 +y^2+ z^2 \leq 4[/tex] ?
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4558
Registrert: 12/12-2008 12:44

Sfæriske koordinater gir;

[tex]V=\iiint \,r^2\sin(\theta)\,drd\phi d\theta[/tex]

[tex] \theta_{\pm}=\pm\arctan( \sqrt{3})\Rightarrow \\ V=\int_{-\arctan( \sqrt{3})}^{\arctan( \sqrt{3})}\int_{0}^{\pi}\int_{0}^{2}r^2\sin(\theta)\,drd\phi d\theta[/tex]
Svar