Forslag til matematikkbok - Ingeniørmatematikk 3

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
kimla
Cayley
Cayley
Innlegg: 92
Registrert: 08/05-2007 19:10

Etter sommeren skal jeg ta faget "Ingeniørmatematikk 3" og ønsker dermed å sette meg inn i faget så godt som mulig. Jeg ønsker meg derfor en god bok! :)

Litteratur som er satt opp for faget: Thomas (2005) Calculus, Pearson Addison Wesley og to interne notater.

Har noen erfaringer med denne boken? Jeg må innrømme at jeg ikke klarer å finne ut hvilken bok det er. Alle bøkene jeg finner som heter "Calculus" og utgitt i 2005 har et videre navn, f. eks. Calculus: Single and multivariable.

Jeg har sett på følgende bok: http://www.bookdepository.co.uk/browse/ ... 0495383628
Den går gjennom de fleste (alle?) temaene vi skal inn på i ingmat. Har noen noe erfaring med denne boken?

Noen som har anbefalinger om bøker som kan være gode og dekkende for temaene under?

Følgende tema vil bli berørt:

Kurver på parameterform og i polare koordinater
Funksjoner av flere variable
Ekstremalverdiproblemer med føringer og Lagranges metode
Multiple integral, linjeintegral
Flateintegral
Greens-, divergens- og Stokes setninger
Partielle differensiallikninger, varmeledningslikningen og bølgelikningen i en dimensjon. (Fast temperatur og/eller ingen varmeledning i endepunktene for varmeledningsproblemet, faste og/eller frie endepunkter for bølgelikningen.)
Man skal respektere x!
FredrikM
Poincare
Poincare
Innlegg: 1367
Registrert: 28/08-2007 20:39
Sted: Oslo
Kontakt:

Kurver på parameterform og i polare koordinater
Funksjoner av flere variable
Ekstremalverdiproblemer med føringer og Lagranges metode
Multiple integral, linjeintegral
Flateintegral
Greens-, divergens- og Stokes setninger
http://www.uio.no/studier/emner/matnat/ ... pensum.xml

Her ligger hele pensum for MAT 1110 gratis ute. Mesteparten av det du nevner der er dekt i pensumet, minus Stokes setning. Forfatteren er også temmelig flink, synes jeg.
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
kimla
Cayley
Cayley
Innlegg: 92
Registrert: 08/05-2007 19:10

FredrikM skrev:http://www.uio.no/studier/emner/matnat/ ... pensum.xml

Her ligger hele pensum for MAT 1110 gratis ute. Mesteparten av det du nevner der er dekt i pensumet, minus Stokes setning. Forfatteren er også temmelig flink, synes jeg.
Det så veldig bra ut, jeg skal prøve å få sjekket det ut mer etterhvert. Men jeg får problemer med svimmelhet når jeg leser for mye på pc, så det går ikke i lengden. Alternativet hadde vært å skrive det ut på skolen, men det koster 50 øre pr. ark, og med 600-700 sider så blir det penger av også. Det er ikke alt for mye, men det er ikke gratis lenger, og da kan det jo vurderes andre bøker også. Takker uansett for linken :)

Andre anbefalinger? :)
Man skal respektere x!
Svar