polarkoordinater i flateintegral

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
kalleja
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 292
Registrert: 23/04-2006 02:57
Sted: Trondheim

Hvis vi skal beregne flateintegraler for så å gjøre om til polarkoordinater underveis i omregningen ser det ut som vi må gange inn en r med utrykket som integreres. Hvis vi for eksempel skal finne arealet av en cone gitt ved z= [symbol:rot] (x^2+y^2) og først parameteriserer og finner det fundamentale krysspruduktet trenger vi ikke å gange inn med r.(s.890 calculus)

En annen ting jeg fant var at hvis vi brukte spesialtilfellet dS= [symbol:rot] (fx^2+fy^2+1)dydx på conen over så trenger jeg heller ikke da å gange inn med r når jeg gjør om til polarkoordinater.

hvis jeg da har paraboloiden z=x^2+y^2 opp til z=4, vil vi måtte gange inn med en r når vi gjør om til polarkoordinater underveis i flateintegralet.(s.893 calculus)

Så spørsmålet er, hvordan vet jeg når jeg skal gange inn med r? er det en generell regel?
Svar