Polynomfaktorisering

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Betelgeuse
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 260
Registrert: 16/04-2009 21:41

God morgen! Jeg skal foreta meg en reel og kompleks faktorisering av polynomet

[tex]P(x)=z^6-4z^3+4[/tex]

og vet ikke helt hvor jeg skal begynne her. De triksene jeg kan fra boka er at jeg vet er at

1) hvis polynomet er av odde grad så har polynomet en reel rot.

2) hvis et komplekst tall z er rot så er også z-konjugert en rot.

3) to konjugerte røtter har alltid samme multiplisitet.


I boken beviste de at ethvert reelt polynom av odde grad har en reell rot, dette polynomet er ikke av odde grad, men det kan vel likevel ha reelle røtter? Jeg ser uansett ingen opplagte reelle røtter jeg kan benytte meg av...

Jeg tenker at den eneste måten å gå frem på her er å teste om noen enkle komplekse tall z er røtter av polynomet og så benytte meg av 2) og 3) for å så gjøre en polynomdivisjon og se om jeg da evt. kan løse sette den restrerende faktoren lik null og finne resten av røttene.

Er det noe jeg overser som jeg kan benytte meg av her eller er eneste måte å teste komplekse tall og se om de gir P(z)=0?
Markonan
Euclid
Euclid
Innlegg: 2136
Registrert: 24/11-2006 19:26
Sted: Oslo

Er noe du overser ja. :)

Sett u = z[sup]3[/sup], så får du polynomet:

[tex]P(u) = u^2 - 4u + 4[/tex].

Et triks du helt sikkert kjenner til.
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
Betelgeuse
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 260
Registrert: 16/04-2009 21:41

Hehe, allright! Takker! Jeg kjente faktisk ikke til trikset (hadde ikke realfag på videreågende ;)), men da antar jeg at dette er noe du kan bruke når leddene i polynomet er multipler av hverandre?

Faktoriserer jeg polynomet nå får jeg [tex]P(z)=(z^3-2)^2[/tex] noe som taler for at [tex]2^{1/3}[/tex] er rot med multiplisitet 2. Er det beste å foreta seg nå en polynomdivisjon? Jeg ser i fasiten at resten av røttene er komplekse..
=)
Descartes
Descartes
Innlegg: 447
Registrert: 09/05-2007 22:41

Jeg kan tenke meg at de to neste røttene er de to andre kubikkrøttene til 2.
[tex]\int_0^3 \frac{\left(x^3(3-x)\right)^{1/4}}{5-x}\, \mathrm{d}x = \frac{\pi}{2\sqrt{2}}\left(17-40^{3/4}\right)[/tex]
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4562
Registrert: 12/12-2008 12:44

Betelgeuse skrev:Hehe, allright! Takker! Jeg kjente faktisk ikke til trikset (hadde ikke realfag på videreågende ;)), men da antar jeg at dette er noe du kan bruke når leddene i polynomet er multipler av hverandre?

Faktoriserer jeg polynomet nå får jeg [tex]P(z)=(z^3-2)^2[/tex] noe som taler for at [tex]2^{1/3}[/tex] er rot med multiplisitet 2. Er det beste å foreta seg nå en polynomdivisjon? Jeg ser i fasiten at resten av røttene er komplekse..
[tex](z^3-2)^2=0[/tex] så [tex]z^3=2[/tex]

Husk at [tex]z=re^{\theta i}[/tex] og [tex]e^{\theta i}=e^{\theta i +2\pi k i}[/tex] (som vanlig er [tex] k\in \mathbb{Z}[/tex]).

Skriv så [tex]z^3=2=2e^{2\pi k i}[/tex].

Derfor blir [tex]z=2^{\frac13}e^{\frac{2\pi k i}{3}}[/tex] der [tex]k={0,1,2}[/tex]
lodve
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1034
Registrert: 15/09-2005 15:50

Markonan skrev:Er noe du overser ja. :)

Sett u = z[sup]3[/sup], så får du polynomet:

[tex]P(u) = u^2 - 4u + 4[/tex].

Et triks du helt sikkert kjenner til.
Veldig smart gjort ;)
Betelgeuse
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 260
Registrert: 16/04-2009 21:41

plutarco skrev:
Betelgeuse skrev:Hehe, allright! Takker! Jeg kjente faktisk ikke til trikset (hadde ikke realfag på videreågende ;)), men da antar jeg at dette er noe du kan bruke når leddene i polynomet er multipler av hverandre?

Faktoriserer jeg polynomet nå får jeg [tex]P(z)=(z^3-2)^2[/tex] noe som taler for at [tex]2^{1/3}[/tex] er rot med multiplisitet 2. Er det beste å foreta seg nå en polynomdivisjon? Jeg ser i fasiten at resten av røttene er komplekse..
[tex](z^3-2)^2=0[/tex] så [tex]z^3=2[/tex]

Husk at [tex]z=re^{\theta i}[/tex] og [tex]e^{\theta i}=e^{\theta i +2\pi k i}[/tex] (som vanlig er [tex] k\in \mathbb{Z}[/tex]).

Skriv så [tex]z^3=2=2e^{2\pi k i}[/tex].

Derfor blir [tex]z=2^{\frac13}e^{\frac{2\pi k i}{3}}[/tex] der [tex]k={0,1,2}[/tex]
Ah, selvfølgelig. Jeg må få det inn i nøtta at et reelt tall også har komplekse røtter. Har jo akkurat lært dette, men det å anvende det på en litt spesiell situasjon... Rocketakk!<3

PS: fikk akkurat den åpenbaring at jeg hadde løst tidligere oppgaver på en unødvendig tung og dustete måte (polynomdivisjon etc.. pffft) :P
Svar