Komplekse tall

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
DarkMatter

Skal finne de komplekse løsningene til:

Z[sup]3[/sup] = i[rot][/rot]3*3

Får den tredje løsningen og reelle tallene i løsningene til å stemme, men ikke de imaginære tallene.
mathvrak
Maskinmester
Maskinmester
Innlegg: 420
Registrert: 18/04-2005 00:00

Jeg regner med at du ønsker å løse de komplekse røttene. Jeg har ikke så peiling på dette, men hva med å bruke sammenhengen:

z[sup]n[/sup] = r[sup]n[/sup] ( cos(n*teta) + i * sin(n*teta) ) = r[sup]n[/sup] e[sup]i*n*teta[/sup]

siden z[sup]3[/sup] = 3 [rot][/rot]3 i = [rot][/rot](3*3*3) i
og der er bare imaginærdel her så en kan vi lese av radiusen:

r^3 = 3[rot][/rot]3
r = [rot][/rot]3

og siden det komplekse uttrykket for z^3 er rent imaginært, skriver vi vinkelen 3*teta = Pi/2.

fordi atte atte:

z^3 = 3Rot(3) * (Cos Pi/2 + iSin Pi/2) = 3Rot(3) i
hvis vi setter dette inn for z^n , n=3 får vi at

3*teta = Pi/2 => teta = Pi/6

z^1 = [rot][/rot]3 ( cos Pi/6 + i Sin Pi/6 )
løser du cos og sin her får du løsning på normal form. Men jeg husker aldri disse sin og cos løsningene. Men de er jo eksakte ved Pi/6. Kan en finne z ved andre vinkler ?

test til slutt..

z * z * z = [rot][/rot]3 [rot][/rot]3 [rot][/rot]3 e[sup]i (Pi/6 + Pi / 6 + Pi/6)[/sup] = 3 [rot][/rot]3 e[sup]i Pi/2[/sup] = 3 [rot][/rot]3 i

Håper dette hjalp litt. Ps bruker å skrive om på polarform fordi det er lettere å gange/dele komplekse på polarform. Ellers er normalform det beste for subtraksjon og addisjon.
DarkMatter

Takk for hjelpen, fant ut av det nå :)
mathvrak
Maskinmester
Maskinmester
Innlegg: 420
Registrert: 18/04-2005 00:00

Det var hyggelig å høre. Fikk du flere løsninger? hva ble de?
DarkMatter

Fikk disse tre løsningene:

3/2 + i[rot][/rot]3/2

-3/2 + i[rot][/rot]3/2

-[rot][/rot]3i
Gjest

Jeg bruker å gjøre det så enkelt som å regne ut en løsning, og da vet man at de andre ligger symmentrisk rundt en sirkel. Dvs like mange rad mellom hver rot.
mathvrak
Maskinmester
Maskinmester
Innlegg: 420
Registrert: 18/04-2005 00:00

Jepp det kan man si fordi hvis en ganger sammen så roteres
punktet. Slik som:

z * z * z = [rot][/rot]3 [rot][/rot]3 [rot][/rot]3 e[sup]i (Pi/6 + Pi/6 + Pi/6 )[/sup]

Hum men her ser det ut som radiusen også endrer seg ?
MacGyver
Noether
Noether
Innlegg: 37
Registrert: 06/06-2005 05:24

Radiusen bør vel også endres?

Tar man røttene til et komplekst tall skrevet på polar form må man jo også ta rota av radiusen som står foran eksponentialfunksjonen?
mathvrak
Maskinmester
Maskinmester
Innlegg: 420
Registrert: 18/04-2005 00:00

Du har denne formelen her. Ser ikke ut som du trenger å ta
rota til radius forran eksponentialfunksjonen

z[sup]n[/sup] = r[sup]n[/sup] ( cos(n*teta) + i * sin(n*teta) ) = r[sup]n[/sup] e[sup]i*n*teta[/sup]

Beklager, jeg misforstod litt når jeg sa at z*z*z er det samme som å
rotere.... Det var jo løsningene vi snakket om, ikke hva z^n var.

Mvh,
MV
MacGyver
Noether
Noether
Innlegg: 37
Registrert: 06/06-2005 05:24

Hehe. tror vi i bunn og grunn er enige. I følge den formelen din må man jo også ta n-te-rota av r^n om man vil finne z.

gitt z[sup]n[/sup]= r e[sup]i*theta[/sup]

så blir vel:

z = [sup]n[/sup][rot][/rot]r * e[sup]i*(theta + 2k[pi][/pi])/n[/sup] , k = 0,1,2,3...

Altså må man ta rota av radiusen for å finne rota til z. Og da er det jo også ganske naturlig at radiusen forandrer seg når du ganger sammen z med seg selv igjen.

Et eks:

Gitt z[sup]3[/sup] = 1+i

Finn z.

r = 2^(1/2)
og theta = arctan(1/1) = [pi][/pi]/4

løsningene blir:

z = r[sup]1/6[/sup] * e[sup]i([pi][/pi]/4 + 2k[pi][/pi])/3[/sup] , k=0,1,2,3...

som skulle gi:

z1 = r[sup]1/6[/sup] * e[sup]i[pi][/pi]/12[/sup] (k=0)
z2 = r[sup]1/6[/sup] * e[sup]i9[pi][/pi]/12[/sup] (k=1)
z3 = r[sup]1/6[/sup] * e[sup]i17[pi][/pi]/12[/sup] (k=2)

Altså ser vi at radiusen i rota av z er 2^(1/6) mot 2^(1/2) som var utgangspunktet. Mener at denne teorien stemmer fint med formelen din også, men den er litt forvirrende siden r er skrevet som r^n, og da er det jo klart at n-te-rota av r^n må bli r, akkurat som n-te-rota av r = r^(1/2). Jeg vet ikke om jeg klarte å forklare helt hva jeg mente der men. Se på formlene og sammenlign så skjønner du sikkert hva jeg mener. Det eksemplet stemmer i alle fall etter mine begreper, rett meg om jeg tar feil.
MacGyver
Noether
Noether
Innlegg: 37
Registrert: 06/06-2005 05:24

Hehe.. vel, håper det jeg skrev var rett. Gjorde det i alle fall sånn på eksamen i dag:)
mathvrak
Maskinmester
Maskinmester
Innlegg: 420
Registrert: 18/04-2005 00:00

Ok. Jeg har ikke fått sett over enda. Hvordan trur du det gikk på eksamen?

kan prøve sette løsningene på prøve. Dropper radius da.

z1^3 = r^(3/6) * e^(i3Pi/12) = r^(1/2) * e^(iPi/4)

Vinkelen Pi/4 som ser ut til å være ok med det du startet med.

z2^3 = r^(noe) * e^(i3*9Pi/12)

Teta = 9 Pi / 4 hmm det må være (8Pi + Pi)/4 = 2Pi + Pi/4, som ser ut til å peke riktig den også :)

z3^3 = r^(noe) * e^(i3*17Pi/12)

Teta = 3*17Pi/12 = 17Pi/4 = (16+1)Pi/4 = 2*2Pi + Pi/4, ok.

Jeg forstår forvirringen med formelen. Men jeg ville tru det var lettere å lese av r^3 av z^3 med en gang, istedenfor å lese av r fra vinkelen til z^3
MacGyver
Noether
Noether
Innlegg: 37
Registrert: 06/06-2005 05:24

Joda eksamen gikk veldig fint den. Faget var matematikk3. Diff. ligninger, matriser, vektorrom, determinanter, egenvektrorer, egenverdier, rotasjonsmatriser osv. er stortsett det pensum går ut på. Et av de lettere mattefagene. Siste av 4 stk i dag så, nå er det sommer:)
mathvrak
Maskinmester
Maskinmester
Innlegg: 420
Registrert: 18/04-2005 00:00

Hei. Det ser ut som pensumet til Lineær algebra som hadde eksamen på høgskolen i oslo idag. Kompleksetall og diskret matematikk er tatt ut av pensum. God sommer :)
MacGyver
Noether
Noether
Innlegg: 37
Registrert: 06/06-2005 05:24

God sommer du og;)
Svar