Anvendelse av derivasjon - Nytt spørsmål

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
pushittothelimit
Cayley
Cayley
Innlegg: 68
Registrert: 04/09-2009 10:13

Finn alle lokale maksima og minima for f på intervallet I.

[tex]f(x)=sinx-cosx[/tex] , [tex]I=[-\pi,\pi][/tex]

Mitt svar:

Deriverer...

[tex]f\prime(x)=cosx+sinx[/tex]

Hva bør jeg gjøre nå?
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4562
Registrert: 12/12-2008 12:44

Det er klart at ethvert ekstremalpunkt på det åpne intervallet (-2,2) må ha derivert lik 0, og bortsett fra det punktet du har funnet fins det det jo ingen. At -2 er et lokalt minimum kommer av at det fins åpne omegner (i definisjonsmengden) om -2 som har den egenskapen at funksjonen er større enn f(-2) på hele disse omegnene.

F.eks. er [tex] [-2,-2+\epsilon)[/tex] faktisk åpne (og ikke halvåpne) omegner til -2 når vi tar definisjonsområdet i betraktning. På R ville jo disse ikke være åpne.

Hvis alle åpne intervaller utgjør en basis for topologien på R, vil underromstopologien på [-2,2) ha en basis som består av alle åpne intervallet i R snittet med mengden [-2,2). (Mulig jeg er litt på tynn is her..)

http://en.wikipedia.org/wiki/Subspace_topology
Sist redigert av Gustav den 13/09-2009 18:14, redigert 1 gang totalt.
pushittothelimit
Cayley
Cayley
Innlegg: 68
Registrert: 04/09-2009 10:13

Takker. :-)

For de av dere som lurer på hva plutarco svarte på, så var det mitt opprinnelige spørsmål, som jeg fjernet før han fikk svart.
Svar