Midtsemester Matte 1

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
jonsa
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 10
Registrert: 09/10-2009 20:02

Hei


Jeg jobber mot midtsemesterprøve i Matte 1. Kom over en oppgave jeg synes var litt diffus på utførsel og fremgangsmåte.

Oppgave 6 på denne semesterprøven

http://wiki.math.ntnu.no/_media/tma4100 ... ache=cache

raske svar er foretrukket (prøven er imorgen tidlig).
Karl_Erik
Guru
Guru
Innlegg: 1079
Registrert: 22/10-2006 23:45

jonsa skrev:raske svar er foretrukket (prøven er imorgen tidlig).
Det er jeg sikker på, men du kommer nok lenger med et høflig "Vær så snill" eller "På forhånd takk" i og med at arbeidet du får gjort for deg på forumet er frivillig.

Hva oppgaven angår hjelper det jo litt om du forklarer hva som var diffust. Oppgaven ber deg uttrykke [tex]\frac {dy} {dt}[/tex] i [tex]\frac {dx} {dt}[/tex]. Begynn derfor med å derivere likningen med hensyn på t, og løs den så for [tex]\frac {dy} {dt}[/tex]. Det hjelper kanskje også å gange bort brøken før du begynner for å lette mellomregningene noe.
jonsa
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 10
Registrert: 09/10-2009 20:02

Jeg stusser over at jeg skal derivere den med hensyn på t og det menes med dette. Jeg har alltid tenkt meg at når jeg deriverer med hensyn på et tall så må jeg ha den bokstaven minst ett sted i funksjonen. I dette tilfellet t.

Er ikke noe spesielt glad i denne typen oppgaver, minner meg for mye om optimering(en veldig tynn rød tråd skal det dog sies). Det andre jeg sliter litt med er at [tex] \frac {dy}{dt}=a[/tex]

Greier ikke helt og se logikken i begge disse tingene. Så om noen kunne hjulpet meg med starten av utregningen så kan jeg forhåpentligvis greie og gjøre resten selv.

Takk på forhånd
jonsa
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 10
Registrert: 09/10-2009 20:02

kom på noe jeg ikke hadde sett tidligere denne starter ikke med [symbol:funksjon] [tex](x) [/tex]så skal jeg bare derivere implisitt? Sånn går det når man ikke tar seg tid og se ordentlig på oppgaven og stresser.
meCarnival
Riemann
Riemann
Innlegg: 1686
Registrert: 07/09-2007 19:12
Sted: Trondheim

Er disse A;B;C;D Forskjellige løsninger?

Du kan ike deriverer mhp på et tall, det er jo alltid variabler vi deriverer med hensyn på og her er det t som varierer... Dette er implisitt derivasjon siden du deriverer på en variabel du ikke deriverer med hensyn på.. Derfor dukker [tex]\frac{dy}{dt}[/tex] leddet f.eks opp...
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
jonsa
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 10
Registrert: 09/10-2009 20:02

Ja midtsemesterprøven er flervalgsoppgaver med fire svaralternativer og et rett svar.
jonsa
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 10
Registrert: 09/10-2009 20:02

[tex] 1 + y^2 = 2e^{x-2y}[/tex]


[tex] 2y*\frac {dy}{dt} = 2e^{x-2y}*(1-2*\frac {dy}{dt})[/tex]


[tex]\frac {dy}{dt}= \frac {1}{2}+\frac{e^{x-2y}}{y}[/tex]

Så tenkte jeg man skulle putte inn x,y = (2,1) og ut av dette får jeg [tex]\frac {3}{2}[/tex]noe som ikke gir mening for min del. Så enten er derivasjonen feil eller har jeg tullet med hvordan fremgangsmåten er. Var også litt skeptisk på [tex]\frac{dy}{dt}[/tex]

Bruker til vanlig [tex]\frac{dy}{dx}[/tex]
Svar