Arealsenter og arealtreghetsmoment

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
tool-nes
Cayley
Cayley
Innlegg: 68
Registrert: 15/09-2008 20:42

Har et tverrsnitt av en bjelke. Det ser ut som en T liggende på hodet.
Bredden på stammen av T´en er 3mm og høyden er 16mm. Mens hodet på T´en er 16mm bred og 3mm høy.
Håper det var godt nok forklart hvordan tverrsnittet ser ut.

Skal her finne arealsenteret og arealtreghetsmomenter.

Noen som kan vise meg veien?
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4562
Registrert: 12/12-2008 12:44

Tyngdepunktet til "hodet" ligger der diagonalene krysser, det samme gjelder for "stammen". Siden de er like store er tyngden av dem like stor, så man kan anta at tyngdepunktet for det hele er midt mellom de to tyngdepunktene for hver av delene, det er ihvertfall slik jeg intuitivt tenkte.
tool-nes
Cayley
Cayley
Innlegg: 68
Registrert: 15/09-2008 20:42

Det er nøyaktig slik jeg også tenkte logisk med en gang.. Og tror det er riktig.
Men hvordan beviser jeg det?
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4562
Registrert: 12/12-2008 12:44

La origo være i krysningspunktet mellom de to diagonalene til f.eks. hodet.

Symmetrier gjør at integralet over hodet er 0.

Det som gjenstår er å beregne [tex]\frac{1}{2\cdot3\cdot 16}\iint \vec{r}\,dxdy[/tex] over området til stammen. Her har vi antatt at tettheten er 1 og homogen.
Sist redigert av Gustav den 17/11-2009 10:10, redigert 1 gang totalt.
tool-nes
Cayley
Cayley
Innlegg: 68
Registrert: 15/09-2008 20:42

Du må gjerne forklare litt mere hvordan du går frem. Er ikke helt sikker på om jeg henger med :?
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4562
Registrert: 12/12-2008 12:44

Altså, arealsenteret/massesenteret/tyngdepunktet, er definert for kontinuerlige legemer som et integral; [tex]\frac1M\int \vec{r}\,dm[/tex]


Med litt misbruk av notasjon kan vi skrive:

[tex]dm=\rho dA=\rho\,dx\,dy[/tex]

I denne oppgaven kan vi sette at tettheten [tex]\rho =1[/tex]. Da blir total masse M lik totalt areal av hele tverrsnittet.

[tex]\vec{r}[/tex] er posisjonsvektor. Siden vi er nødt til å velge en eller annen referanse (altså bestemme hvor origo er) er det lettvint å velge krysningspunktet for diagonalene i en av rektanglene (hodet eller stammen).

Integralet i definisjonen er over hele tverrsnittet. Siden integrasjonen kan splittes opp i en sum over delmengder, kan vi først se på integralet over hodet. Pga symmetrien vil dette integralet bli 0. (se for deg at du summerer par av vektorer med motsatt retning og lik lengde. Da vil summen bli 0-vektoren. )

Så det gjenstår å integrere over stammen. Vektorer kan skrives [tex]\vec{r}=(x,y)=xi+yj[/tex] der i og j er enhetsvektorene langs henholdsvis x- og y-aksen. Så integralet av en vektor kan splittes opp i en sum av to integralet. Enhetsvektorer er konstante og kan settes utenfor integraltegnet.

Du vi ende opp med integral på formen [tex]C\vec{j}\int_a^b y\,dy[/tex] der jeg overlater deg til å finne konstanten C og integrasjonsgrensene a og b. (C er gitt ved blant annet total masse M og grensene kan sees ut fra geometrien til tverrsnittet. Du må blant annet beregne avstanden fra punktet der diagonalene i hodet krysser til bunnen av stammen).
Svar