Tyngdepunkt

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Thor-André
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 250
Registrert: 23/09-2007 12:42

Finn tyngdepunktet til området avgrenset av x-aksen, kurven [tex] y = x sin(\frac{x}{2})[/tex] og linjene [tex]x = \pi [/tex] og [tex] x = \pi.[/tex].


Dette har jeg satt opp:

Senter av masse: [tex](x,y) = (x, \frac{xsin(\frac{x}{2})}{2}) [/tex]

Uten at jeg skjønner helt hvorfor det helt slik....

Lengde: [tex] xsin(\frac{x}{2}) [/tex]

Bredde: [tex] dA = xsin(\frac{x}{2}) dx [/tex]

Hvordan går jeg frem for å løse denne oppgaven?
jonsa
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 10
Registrert: 09/10-2009 20:02

Ser andre en meg jobber mot matte 1 eksamen :)

Selv bruker jeg:

[tex] x = \frac {1}{A}\int^b_a x(f(x)-g(x)) dx[/tex]


[tex] y = \frac {1}{A}\int^b_a \frac {1}{2}(f(x)^2-g(x)^2) dx[/tex]


Men har opplevd at Dette gir meg feil svar noen ganger så er det noen som vet om det er noen restriksjoner annet en ujevn massetetthet på denne måten og regne ut center of mass på.

(kan også gi eksempeloppgaver der jeg ikke har fått til og bruke denne metoden om det hjelper.)

Kilder: http://justmathtutoring.com/


Takk for hjelpen på forhånd!

(Sorry om jeg hijacker tråden din, men tenkte det var like greit og poste her en og lage en ny tråd om nesten det samme emnet.)
Thor-André
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 250
Registrert: 23/09-2007 12:42

hehe, det går fint du ;) Tråden var ganske død uansett!

Det er vel pappus teorem du har brukt?

Hmm, den er jo ikke pensum i år... men er den sånn at den funker bare av og til?! :/
jonsa
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 10
Registrert: 09/10-2009 20:02

Skal ikke si med sikkerhet at den bare funker av og til, men har hatt problemer med og få rett svar ut til tider. Dette er nok mest sannsynligvis noe jeg har gjort feil i utregningen, men tenkte jeg skulle spørre her bare for å være helt sikker.
Svar