Interpolasjon med Lagranges metode

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Fettsnerk
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 7
Registrert: 03/12-2008 20:06

Ok, har bare et kjapt spørmål angående å bruke Lagranges interpolasjonsformel.

Gitt et polynom, for eksempel [tex]p_2 = \frac{(x-x_1)(x-x_2)}{(x_0 - x_1)(x_0 - x_2)}f_0 +\frac{(x-x_0)(x-x_2)}{(x_1 - x_0)(x_1 - x_2)}f_1 + \frac{(x-x_0)(x-x_1)}{(x_2 - x_0)(x_2 - x_1)}f_2[/tex].

Hva gjør man hvis for eksempel [tex]x_2 = x_0[/tex]? Jeg er sikker på at dette er latterlig enkelt, men akkurat nå står jeg fast.
Karl_Erik
Guru
Guru
Innlegg: 1079
Registrert: 22/10-2006 23:45

Hvis [tex]x_2=x_0[/tex] betyr dette at du leter etter et polynom [tex]P[/tex] slik at [tex]P(x_0)=f_0[/tex],[tex]P(x_1)=f_1[/tex] og [tex]P(x_2)=f_2[/tex], men siden [tex]x_0=x_2[/tex] gir at [tex]f_0=P(x_0)=P(x_2)=f_2[/tex]. Altså betyr dette at to av interpolasjonspunktene dine er like (eller, om [tex]f_0[/tex] og [tex]f_2[/tex] er ulike, at det er umulig), og da kan du droppe ett av de to like punktene og sette ned graden på polynomet ett hakk.
Fettsnerk
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 7
Registrert: 03/12-2008 20:06

Ved nærmere ettersyn, er det jeg som har rota litt her, og [tex]x_0 \not= x_2[/tex].

Men uansett, takk for hjelpa!
Svar