Side 1 av 1

Standard matrise til lineær transformasjon.

Lagt inn: 10/02-2010 17:28
av Gllk
Hei!
Jeg forstår ikke hvordan jeg klarer å regne ut dette, og foreleseren vår legger ikke ut notater fra timene - jeg var nok borte timen han gikk igjennom dette her.
Here it goes:

La T: R^3 -> R^3 være en speiling mellom planet z = x
Finn standardmatrisen A til den lineære transformasjonen.

Hvordan skal jeg gå frem? Jeg er faktisk helt rein på akkurat dette her, og det er viktig at jeg lærer meg det for vi har snart en oblig - hvor dette garantert kommer. Håper jeg er heldig her :)

- GllK

Lagt inn: 10/02-2010 17:45
av Gustav
Hint: En speiling i planet z=0 er gitt ved

[tex]T_0=\left ( \begin{array}{ccc} 1&0&0 \\ 0&1&0 \\ 0&0&-1 \end{array}\right )[/tex]


Dersom du finner en rotasjonsmatrise [tex]P[/tex] (om y-aksen) som roterer planet z=x til z=0, kan du bruke sammensetningen [tex]P^{-1}T_0P[/tex] som speilingen i planet z=x

Lagt inn: 10/02-2010 21:44
av FredrikM
Hint:

Hva skjer med enhetsvektorene?

Om [tex]e_1 \to v_1, \ldots , e_n \to v_n[/tex], så er [tex]M=[v_1, \ldots,v_n][/tex]

Lagt inn: 12/02-2010 00:07
av Gllk
Takk for alle svar! Hjalp meg på rett vei, har nå funnet ut av det :)