Matriser

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Stian^_-
Noether
Noether
Innlegg: 20
Registrert: 25/12-2008 21:15

Trenger hjelp med denne oppgaven. Finner ikke noe på nettet eller noe i boken, og foreleseren har ikke nevnt det, så hadde vært greit med noe hint/hjelp :)

Bilde
FredrikM
Poincare
Poincare
Innlegg: 1367
Registrert: 28/08-2007 20:39
Sted: Oslo
Kontakt:

Akkurat hvilken del av oppgaven er det du sliter med?
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
Stian^_-
Noether
Noether
Innlegg: 20
Registrert: 25/12-2008 21:15

jeg sliter med de to første punktene, og kan ikke gjøre punkt 3 før de to forrige er gjort.

Punkt 1: Jeg vet hva identitetsmatrisene er, men skjønner ikke helt hvordan jeg skal skrive opp igjen C, hva skal jeg sette inn for B eller skal den bare stå slik?

Punkt 2: Hvordan i alle dager kan jeg vite hva dimensjonen på matrisen B blir, ut i fra den informasjonen jeg har til nå?

Punkt 3 skal jeg klare selv om jeg får hjelp til de to over :)
FredrikM
Poincare
Poincare
Innlegg: 1367
Registrert: 28/08-2007 20:39
Sted: Oslo
Kontakt:

Jeg skjønner heller ikke punkt 1. Antakelig mener de bare at du skal skrive den ut slik at den består av "tall" og ikke "matriser". (dårlig forklart)

Du har absolutt nok informasjon til å vite dimensjonen til B. Siden en 3x3-matrise er plassert over B, vet du at den er 3 "lang" og på samme måte at den er 2 "høy", så dimensjonen er?
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
Stian^_-
Noether
Noether
Innlegg: 20
Registrert: 25/12-2008 21:15

Ja jeg og skjønner at jeg skal sette inn tallene for 3x3 og 2x2 matrisen, men var bare usikker på hva jeg skulle sette inn for B, har jo ikke noe tall til den :)


Ja da blir vel matrisen B en 2x3 matrise?
Markonan
Euclid
Euclid
Innlegg: 2136
Registrert: 24/11-2006 19:26
Sted: Oslo

B er en vilkårlig matrise, så da er elementene variabler (som a,b,c etc).

Synes det var litt rart at det bare er et blankt felt øverst til høyre.
Kan ikke huske å ha sett det noe sted...
Unøyaktig er det! Dårlig matematikk! ;)
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
Chubchub
Noether
Noether
Innlegg: 38
Registrert: 19/01-2010 13:12

Rart med den blanke ruta. Kommer frem til at B har dimensjonen 2x3, men har ikke nok til å fylle ut. Tenkte meg at det ser noe slikt ut:

[tex]\left\[\begin{matrix}1 & 0 & 0 & ? & ? \\0 & 1 & 0 & ? & ? \\0 & 0 & 1 & ? & ? \\a & b & c & 1 & 0 \\d & e & f & 0 & 1 \end{matrix}\right\][/tex]

Men blir ikke stort klokere av det..
Markonan
Euclid
Euclid
Innlegg: 2136
Registrert: 24/11-2006 19:26
Sted: Oslo

Tror det skal være nuller oppe til høyre, hvis ikke blir dette en veldig, veldig knotete oppgave.
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
drberg
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 8
Registrert: 13/03-2010 14:01
Sted: Bergen

Hei,
Tilfeldigvis så sitter jeg med samme oppgave akkurat nå. Høres fornuftig ut at den skal være med abc ... og 0'ere.

Men når B er en vilkårlig matrise. Hvordan kan man da vite at den kan inverteres? Den eneste jeg kan komme på er at den er kvadratisk, men jeg kan ikke helt se for meg den enkleste måten å finne ut hvordan den er ikke-singulær. Er det noen som har et forslag?
Audunss
Jacobi
Jacobi
Innlegg: 328
Registrert: 06/01-2009 21:37

Har du prøvd å radredusere matrisen?
drberg
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 8
Registrert: 13/03-2010 14:01
Sted: Bergen

Audunss skrev:Har du prøvd å radredusere matrisen?
Tydligvis litt lørdagstrøtt :P Fant ut av det. Takk for hjelpen! :)
drberg
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 8
Registrert: 13/03-2010 14:01
Sted: Bergen

Jeg er bra sikker på at vi ikke har gått gjennom noe med å finne inversen til matriser som er større enn 3x3. A^-1 noe jeg bør "se" med en gang, eller er det en metode som må brukes her?
Sist redigert av drberg den 13/03-2010 15:22, redigert 1 gang totalt.
Markonan
Euclid
Euclid
Innlegg: 2136
Registrert: 24/11-2006 19:26
Sted: Oslo

Matrisen C er faktisk en nedre triangulær matrise, og har en del fine egenskaper. Kan være hjelpsomt å se, og vite hva det er. :)
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
Markonan
Euclid
Euclid
Innlegg: 2136
Registrert: 24/11-2006 19:26
Sted: Oslo

drberg skrev:Jeg er bra sikker på at vi ikke har gått gjennom noe med å finne inversen til matriser som er større enn 3x3. A^-1 noe jeg bør "se" med en gang, eller er det en metode som må brukes her?
For å finne den inverse matrisen til C (I[sub]5[/sub] er identitetsmatrisen):
[tex][I_5 \; C] \,\sim\,[C^{-1}\; I_5][/tex].

Du utfører elementære radoperasjoner til du får identitetsmatrisen på høyresiden, og da har du funnet den inverse matrisen!

Du har vært borti noe sånt før? Det er helt lik fremgangsmåte som for 3x3 matriser.

Men som jeg nevnte i innlegget ovenfor er dette en nedre triangulær matrise, og det gjør alt mye enklere.
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
Svar