Spesifikt beløp som investeres

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
blueird
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 14
Registrert: 19/03-2010 15:07

Jeg har fått en oppgave som går på at ett beløp er investert i henholdvis aksjer, eiendom og varer. 30% i aksjer, 60% i eiendom og 1,5 mill i eiendom.

Jeg skal regne ut beløpet og hvor mye som investeres i hver av de tre postene. Også står det vis hvordan man kom frem til svaret.

Det jeg har gjort er å regne ut at 1,5 mill tilsvarer 10% av totalt beløp. Delt beløpet på 10 (da får du 1%?) og multiplisert det med 20 og 60. Lagt sammen alle tre beløpene og fått totalt beløp.

Er det egentlig riktig framgangsmåte på oppgaven? Det er ikke noe spesifikk formel for dette?
Markonan
Euclid
Euclid
Innlegg: 2136
Registrert: 24/11-2006 19:26
Sted: Oslo

Du har tenkt riktig, men når du har funnet ut at 10% av totalsummen er 1.5 millioner kan du bare gange med 10 for å få 100%: 15 mill. Videre ganger du med 2 og 6 for å finne 20% og 60% (hvis det var påkrevd).

Det er ingen formler for å finne det, så man må nok bare regne seg frem til en ukjent verdi på vanlig måte.

Du skrev forresten 60% i eiendom og 1.5 mill i eiendom som gjør oppgaven litt forvirrende om man ikke passer på.
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
Svar