Enkel fysikk?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
mariush
Cayley
Cayley
Innlegg: 88
Registrert: 22/12-2004 20:06

Da var det på tide å kaste seg over skolebøkene etter et års bekymringsfri sør-amerikareise. Noen som kan hjelpe meg med denne, har kokt hodet i noen dager nå uten resultat: Et tog kjører i ring med R=100 m. Jernbanen er helt flat. Toget kjører med fart på 30 km/h. Inne i en togkupé henger et 200 g lodd i en snor festet til taket. Hvilken vinkel danner snoren med vertikalretningen? Se bort fra snoras masse.
Hentet fra Kompendium Materialer, energi og nanoteknologi.

Takk for svar :)
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Jeg får et svar på rundt 4 grader, hva sier fasiten ?
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
mariush
Cayley
Cayley
Innlegg: 88
Registrert: 22/12-2004 20:06

Det stemmer :) 4.05 for å være presis.

Hvordan fikk du det?
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

[tex]\arctan(625/8829)[/tex] for å være mer presis...

1. Først laget jeg en tegning av pendelen. Tegnet inn kreftene som virket på den.
2. Så regnet jeg ut akselerasjonen til pendelen
3. Så fant jeg størrelsen på kreftene.
4. Utifra tegningen og kreftene brukte jeg tangens til å
finne vinkelen.

Vis litt hva du har prøvd så kan jeg sikkert hjelpe mer, legger ikke ut fasit siden jeg har lyst at du skal prøve selv. ^^
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
mariush
Cayley
Cayley
Innlegg: 88
Registrert: 22/12-2004 20:06

Ganske pinlig det her.
Regnet oppgaven på nytt. Fant akselerasjon ved a=v^2/r, la sammen kraftvektorene og regnet ut vinklen med trigonometri. Over hodet ikke vanskelig, aner ikke hva jeg har surret med. Takk for hjelpen:)

Har imidlertid stanget hodet i veggen en stund for denne oppgaven, som jeg ikke aner hvordan man angriper.


Vi har en elektronkanon. Elektronene blir akselerert over en spenning på 30kV. (...) Etter kanonen er det et elektrisk homogent felt med lengde 5 cm. Dette skal stilles så elektronene bøyer av 10 grader.

Noen som vet hvordan man regner ut hastigheten til et elektron som har blitt akselerert "over en spenning på 30 kV", når det ikke er nevnt noen tid?

Takk for svar :)
96xy
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 272
Registrert: 01/10-2007 22:30

Hei
Trur du kan bruka arbeid -energi setninga. Den seier.:

W_(sum F) = delta E_k

[tex] \ W_e= qU [/tex]

[tex] \ \math delta E_k = \frac{1}{2}mv^2-\frac{1}{2}m{v_{0}}^2 [/tex]

[tex] \ v_0 = 0 [/tex] Antar eg.

[tex] \ \frac{1}{2}mv^2 = qU [/tex]

[tex] \ v=sqrt{\frac{2qU}{m}} [/tex]
mariush
Cayley
Cayley
Innlegg: 88
Registrert: 22/12-2004 20:06

Herlig, akkurat det jeg lette etter! Har ikke funnet den i noen formelsamlinger eller noen steder. Supert, takk takk :)
mariush
Cayley
Cayley
Innlegg: 88
Registrert: 22/12-2004 20:06

Hm, etter en del forsøk ender jeg fortsatt opp på 4,2*10^5 V/M. Fasiten vil imidlertid ha tallet til å bli halvparten.

Jeg har har løst oppgaven på følgende måte.
Først regner jeg ut utgangshastigheten til elektronene ved hjelp av eU=1/2mv^2. Oppgaveteksten sier man skal regne klassisk selv om hastigheten er høy.

Regner så ut at en forskjell på 10 grader tilsvarer 8,8 mmi y-regning når lengden i x-retning er 5cm.

Regner ut tiden elektronet befinner seg i det 5cm lange feltet, og setter inn svaret for t i likningen 0.0088m=(1/2)a*t^2 - finner a.

Setter inn elektronmassen i likningen F = m*a = E*e

Feltstyrken er altså gitt ved m*a / e (e er for ordens skyld elektronets ladning). Noen som ser noen åpenbare feil?
Svar