Asymptoter og derivering

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Supermatte
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 11
Registrert: 21/10-2010 13:36

Hei, har fått en oppgave her jeg sliter bittelitt med

funksjonen: g(x)= 2x/x^2 -9

a) Bestem alle asymtotene til g(x)
b) Regn ut g'(x) og forklar hvorfor g(x) er avtakende i hele funksjonens deinisjonsområde.
c) Vis at g''(x) = 4x(x^2 +27) / (x^2 -9)^3 og finn hvor g(x) er konkav og hvor g(x) er konveks.

i a) har jeg funnet ut at det kun er vertikale asymtoter, x=3 og x=-3

i b) har jeg regnet ut at g'(x)= -2x^2 -18 / (x^2 -9)^2

Men hvordan forklarer jeg hvorfor g(x) er avtakende?

i c) har jeg regnet meg frem til g''(x) = 4x(x^2 +27) / (x^2 -9)^3

Men hvordan finner jeg hvor g(x) er konkav og konveks?

Noen som kan dette her? Fint hvis noen kan bekrefte at svarene jeg har funnet er rette også:)
Atreides
Noether
Noether
Innlegg: 26
Registrert: 26/11-2009 14:38

I b) må du avklare definisjonsmengden og deretter ta en funksjonsdrøfting. Den andrederiverte vil i c) vise deg vendepunktene ved en funksjonsdrøfting.
Oddis88
Jacobi
Jacobi
Innlegg: 320
Registrert: 04/02-2010 14:43
Sted: oslo

Denne hører vel hjemme i VGS forumet.
Supermatte
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 11
Registrert: 21/10-2010 13:36

Oddis88 skrev:Denne hører vel hjemme i VGS forumet.
Kanskje det, men går ihvertfall på universitet da:)

Ingen som kan bekrefte at noe er riktig?
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Jeg kan, gi meg 10 min.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Atreides
Noether
Noether
Innlegg: 26
Registrert: 26/11-2009 14:38

Om du har kommet frem til at g''(x) samsvarer med det som står i c), så stemmer vel det du har gjort?

Les forøvrig
http://www.matematikk.net/ressurser/per ... hp?aid=563
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

a) Funksjonen har også en horisontal asymptote
(når x går mot uendelig, hva går da funksjonen mot?)

b) Her kan du vel se på den dobbelderiverte, smart tips kan også være og lage fortegnskjema til den g ' (x)

c) HEr lager man igjen fortegnskjema
konkav=conCAVE altså når den krummer seg slik at den lager en hule
(surt smilefjes)
Konveks=bli smilefjes
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
mareri17

Noen som kan forklare fremgangsmåten på denne oppgaven? Sliter med å skjønne den:

Finn henholdsvis vertikal og horisontal asymptote for f(x)= 4x / x^2 + 4
Kay
Abel
Abel
Innlegg: 684
Registrert: 13/06-2016 19:23
Sted: Gløshaugen

mareri17 skrev:Noen som kan forklare fremgangsmåten på denne oppgaven? Sliter med å skjønne den:

Finn henholdsvis vertikal og horisontal asymptote for f(x)= 4x / x^2 + 4
Hvis vi kaller funksjonen [tex]\frac{f(x)}{g(x)}[/tex], så må vi finne et punkt hvor nevneren [tex]g(x)=0[/tex]. Derfor [tex]x^2+4=0 \Leftrightarrow x^2=-4\Leftrightarrow x=\sqrt[2]{-4}\Leftrightarrow x_1=2i, x_2=-2i[/tex] Som ganske enkelt betyr at funksjonen ikke har en vertikal asymptote ettersom at roten av et negativt tall ikke går.



For horisontal asymptote

Hvis [tex]\lim_{x\rightarrow \pm \infty }f(x)=a[/tex] blir den horisontale asymptoten [tex]y = a[/tex].

I ditt tilfelle kan vi sammenlikne graden til telleren og nevneren. Vi kaller uttrykket [tex]\frac{f(x)}{g(x)}[/tex]. Hvis graden til uttrykket til [tex]f(x)[/tex] er større enn graden [tex]g(x)[/tex] har vi ingen horisontal asymptote. Hvis graden til uttrykket [tex]f(x)[/tex] er mindre enn graden til uttrykket [tex]g(x)[/tex] vil asymptoten alltid være [tex]0[/tex]. Hvis graden til [tex]f(x)[/tex] er den samme som [tex]g(x)[/tex] tar du koeffisientene til leddet av største grad og deler de på hverandre. f.eks. [tex]\frac{x^2+2x+3}{2x^2+2x+3}[/tex], der er koeffisienten til den høyeste graden i telleren [tex]1[/tex] og koeffisienten til den høyeste graden i nevner = [tex]2[/tex]. [tex]\frac{1}{2} = \frac{1}{2}[/tex]. Det vil derfor bli en asymptote for [tex]\frac{1}{2}[/tex].
Svar