Differensialligninger!

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Baz
Cayley
Cayley
Innlegg: 79
Registrert: 26/10-2010 15:10

Har to differensialligninger jeg skal løse!

1)

2yy' = x / [symbol:rot] (x^2 - 16)

og

2)

2xyy' = (4x^2) + (3y^2)

Noen som kan hjelpe meg litt i gang?
Hi im HK
Cantor
Cantor
Innlegg: 135
Registrert: 26/05-2009 14:48
Sted: Tromsø

Kan du sette [tex]y[/tex]' = [tex] = \frac{{dy}}{{dx}}[/tex]?
HK - Student ved UiT. ProGass
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Første er egentlig rimelig grei, bare ta å integrer begge sider.
Bruker man en enkel substitusjon for å få svaret.

Neste oppgave er litt værre.

Ser ikke ut som om den er seperabel...
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Hi im HK
Cantor
Cantor
Innlegg: 135
Registrert: 26/05-2009 14:48
Sted: Tromsø

Jeg har ikke anelse hvordan man løser #2.

Jeg lurer på hvordan [tex]\int {\frac{x}{{x - 4}}dx} [/tex] blir? Noen som kan forklare?
HK - Student ved UiT. ProGass
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

Baz skrev:Har to differensialligninger jeg skal løse!
2)
2xyy' = (4x^2) + (3y^2)
Noen som kan hjelpe meg litt i gang?
gjør om denne 1. orden ikke lineær ODE til
1. orden lineær ODE:
[tex]v=3y^2[/tex]
[tex]v^,=6yy^,[/tex]
dvs
[tex]xv^,=12x^2+3v[/tex]
som gir
[tex]v(x)=C_1x^3-12x^2[/tex]
dvs
[tex]3y^2=C_1x^3-12x^2[/tex]
...
[tex]y=\pm\sqrt{C_2x^3-4x^2[/tex]
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
mstud
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 825
Registrert: 14/02-2011 15:08
Sted: Matteboken (adresse kun gyldig i semesteret) :)

Hei!

2)
Jeg leste akkurat i en bok om en metode som går an å bruke på slike differensialligninger. Er ikke så lenge siden jeg begynte med diff.ligninger, så hvis jeg gjør noe feil, håper jeg at det kommer noen som kan rette på meg :)

Den opprinnelige ligningen din er: [tex]2xyy^{\prime}=4x^2+3y^2[/tex] Først kan du skrive [tex]y^{\prime}[/tex] som [tex]\frac {dy}{dx}[/tex]:

[tex]2xy*\frac {dy}{dx}=4x^2+3y^2[/tex] Deler deretter på 2xy og får:

[tex]\frac {dy}{dx}=\frac {4x^2+3y^2}{2xy}[/tex] Dermed har du en differensialligning på formen [tex]\frac {dy}{dx}=f(x,y)[/tex] Her kan du substituere y=xv dersom f(x,y)=f(tx,ty), der t er en konstant.

For å kontrollere om det er mulig å substituere y=xv, setter vi inn tx for x og ty for y, og ser om uttrykket vi da får kan forkortes til en funksjon av x og y, i så fall vil den egentlige substitusjonen av ligningen føre fram.

I dette tilfellet får vi da at f(tx,ty), kan forkortes til en funksjon f(x,y):
[tex]\frac {dy}{dx}=\frac {4t^2 x^2+3t^2 y^2}{2txty}=\frac {t^2(4 x^2+3 y^2)}{t^2(2xy)}=\frac {4x^2+3y^2}{2xy}[/tex]
Altså fikk vi i dette tilfellet den opprinnelige ligningen ut igjen.

Da kan du substituere y=xv inn i differensialligningen, [tex]\frac {dy}{dx}=v+x \frac {dv}{dx}[/tex] (Hvordan man kommer fram til at den deriverte av y derivert for x er akkurat dette, har jeg ikke noen forklaring på, men tok det for god fisk når det sto i boken :) ), og får etter substitusjonen:

[tex]v+x \frac {dv}{dx}=\frac {4x^2+3(xv)^2}{2xxv}=\frac {4x^2+3x^2 v^2}{2x^2 v}=\frac {\cancel{x^2} (4+3v^2)}{\cancel{x^2} (2v)}=\frac {4+3v^2}{2v}[/tex] Så kan du flytte v over til andre siden, og forkorte enda litt mer:

[tex]x \frac {dv}{dx}=\frac {4+3v^2-v*2v}{2v}=\frac {4+3v^2-2v^2}{2v}=\frac {4+v^2}{2v}[/tex]

Dermed har du en separabel differensialligning:
[tex]x \frac {dv}{dx}=\frac {4+v^2}{2v}[/tex], som du kan løse ved å bl.a. integrere på begge sider omforme uttrykket med mer, og til slutt må du huske å substituere tilbake, dvs. sette [tex]v=\frac {y}{x}[/tex]

Lykke til med å løse denne separable differensialligningen, eller en som ligner hvis det er noen som finner feil her, det skal forresten bli spennende å se om noen gjør :D
Charlatan
Guru
Guru
Innlegg: 2499
Registrert: 25/02-2007 17:19

Du kan sette u = y^2, og få differensiallikningen xu' = 4x^2+3u, eller
u'-(3/x)u=4x som er enkel å løse.
mstud
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 825
Registrert: 14/02-2011 15:08
Sted: Matteboken (adresse kun gyldig i semesteret) :)

Hi im HK skrev:Jeg har ikke anelse hvordan man løser #2.

Jeg lurer på hvordan [tex]\int {\frac{x}{{x - 4}}dx} [/tex] blir? Noen som kan forklare?
Først kan du plusse på -4 og 4 over brøkstreken, siden 4-4=0 forandrer ikke dette verdien til uttrykket, det bare gjør at vi kan skrive uttrykket på en måte som gjør det enklere å integrere:


[tex]\int {\frac{x-4+4}{x - 4}dx}= \int {(\frac{x-4}{x-4}+\frac 4{x-4}dx}=\int {1+\frac 4{x-4}dx}[/tex] Så integrerer vi hvert av disse leddene for seg:

[tex]\int 1 \ dx +\int \frac 4{x-4} \ dx[/tex] Flytter konstanter utenfor:


[tex]\int 1 \ dx +4 \int \frac 1{x-4} \ dx[/tex] Dette kan integreres vha. "vanlige regler" som f.eks. [tex]\int \frac 1{u} =ln|u|+C[/tex] Og vi får:

[tex]\int 1 \ dx +4 \int \frac 1{x-4} \ dx=x+4 ln|x-4| + C[/tex]


(Jeg så ikke svaret til Janhaa på den differensialligningen, fordi jeg allerede holdt på med mitt svar da, men min metode var sikkert vel tungvint :oops: )
Det er bedre å stille et spørsmål og ikke få et svar, enn å ikke stille et spørsmål og ikke få et svar.

Det aller beste er enten:
å stille et spørsmål og få et svar
eller
å ikke stille et spørsmål og få et svar.
Svar