Deriverte av funksjonen y

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
ElinH

Jeg står litt fast i en innlevering her, og lurte på om noen kunne være så snill å hjelpe meg litt :)

oppgaven er slik:

funksjonen i oppgaven før hvis dette kan være til hjelp:

y=x^3-11x^2+34x-24
(x=måned,y=kr på konto i 1000)

økonomisjefen er intressert i å vite hvor fort kassaholdningen endres hver måned. du vet at endringshastigheten er stigningen som er den deriverte av funksjonen y.

fyll inn i tabellen:

når x er blir den deriverte y^3 lik

2 ?

Hvis noen kunne vært så snill å vist med hvordan jeg regner ut dette, så skal keg klare resten av x`ene :) TAKKER MASSe tild en som kan hjelpe!!
Gjest

når x er blir den deriverte y^3 lik

2 ?


her ble det litt rot, men altså når x=2 hva blir da y... he he
LGO
Guru
Guru
Innlegg: 486
Registrert: 06/03-2004 12:43
Sted: Tønsberg

Her må du derivere hele uttrykket. Da får du en funksjon som gir deg hvor fort kassabeholdningen endres hver måned. Kan du reglene for å derivere et uttrykk? Tar sjansen på at du kan det, og setter bare opp den deriverte. Spør om du ikke forstår.

y=x[sup]3[/sup]-11x[sup]2[/sup]+34x-24

Da blir den deriverte:

y`=3x[sup]2[/sup]-22x+34

Nå er det bare å sette inn verdier for x, for så å regne deg fram til hva y blir.

Spør om noe er uklart. :)
"Det umulige er bare en midlertidig arbeidshypotese" (A. Næss)
ElinH

hei! tusen takk for svar. men det som da har vært problemet mitt, var hvordan jeg skal regne ut deriveringa. kunne du viste dette også:) TUSEN TAKK
Gjest

Uttrykk av typen:
ax[sup]n[/sup]

blir derivert slik:
a*nx[sup]n-1[/sup]

Eksempel:
5x[sup]4[/sup] blir 5*4x[sup]3[/sup] = 20x[sup]3[/sup][/sup]

Husk at x[sup]1[/sup]=x og at x[sup]0[/sup]=1
Gjest

Er ikke X[sup]1[/sup]=X? Og den deriverte X=1? hva blir X[sup]0[/sup], da? Er ikke X opphøyd i null=0?
Eller er X[sup]0[/sup]=X
Kent
Guru
Guru
Innlegg: 293
Registrert: 02/03-2005 14:39
Sted: Bergen

x[sup]0[/sup]=1
Svar