Optimal platestørrelse ved bestilling

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
meCarnival
Riemann
Riemann
Innlegg: 1686
Registrert: 07/09-2007 19:12
Sted: Trondheim

Hei!

Lenge siden jeg har tittet innom nå. Starter med matte igjen på mandag, så det blir bra, men nok rimelig tungt etter et helt år uten noe form for matematiske utfordringer. Over til en problemstilling om geometri jeg har i et annet fag.

Bilde
Det er en del av en rørkonstruksjon. Se på tegningen at et rør skal inn ovenfra- Spørsmålet er hvordan blir denne brettet ut? Ut derfra skal jeg komme frem til hvor stor stålplaten jeg skal bestille skal være. Minst mulig svinn og platene rundes opp til hver halve meter.

Graden fra den horisontale linjen på høyre siden og opp til den blå plata er 60 grader. Den ytterste sirkelen er 1024mm i diameter og inne ved det gule er den 880mm. Avstanden mellom minste og største sirkel er 250mm.

Bilde
Jeg har tenkt slikt hittil og som du ser er jeg ikke innehaver av en passer for øyeblikket. Poenget er hvordan jeg skal håndtere at det SKAL være 60 graders vinkel på den blå delen? Jeg tenkte først en halvsirkel, men så kom jeg på at denne kan jo være hvilken som helst vinkel? Kan jeg ta hensyn til både 60 grader og en bredde på 125 mm?

Senere i oppgaven skal vi dreie og valse platene som vi bestiller for å få formene på resten av tegningen og sette denne sammen før levering. Så jeg lurte på om jeg må ta hensyn til 60 graderen før jeg bestiller (ref. håndtegningen) eller kan jeg stille inn 60 grader på valseren og bare få den ferdig ut derfra?

Håper på svar og spørr hvis du lurer på noe. Trenger å få denne i raskt som mulig, så håper det er noen som skjønner hva jeg mener.
Dette er tydeligvis lenge siden, enten er den vrien ellers er dette kjempe :oops:


Mvh
meCarnival ;)
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
Svar