Hjelp, er dere snill...

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
JensChr

Bilde


Jeg trenger hjelp på denne... Jeg forstår det rett og slett ikke... Håper noen svarer...[/url]
Gjest

Dette er det jeg får opp når jeg går inn på linken.

Forbidden
You were denied access because:
Access denied by access control list.

Har du mulighet for å legge ut oppgaven her?
JensChr

http://www.th-arrangement.no/obelix/hjelp.bmp Der skal den vært fiksa... Tusen takk for at du/dere tar deg/dere tid til å hjelpe en stakkar...




Jens Chr.
Gjest

Man må visst lagre bilde for å se. Jeg får se på oppgaven når jeg kommer hjem, men jeg lover ikke at jeg klarer d. Sorry, men litt i mest avanserte laget for meg.
Gjest

(B) For det første er ikke oppgaven konsistent. Det er opplyst at D(x)=5000x[sup]-15[/sup] mens xD(x)=5000x[sup]-05[/sup]. Skal dette henge på greip, må D(x)=5000x[sup]-1,5[/sup]. Ergo blir [pi][/pi](x)=5000x[sup]-0,5[/sup] - 50000x[sup]-1,5[/sup]. Derivasjon gir

[pi][/pi]´(x)=(-0.5)*5000x[sup]-0,5-1[/sup] - (-1.5)*50000x[sup]-1,5-1[/sup] = -2500x[sup]-1,5[/sup] + 75000x[sup]-2,5[/sup] = 2500x[sup]-2,5[/sup] (30-x).

Så [pi][/pi]´(x)=0 når x=30. Denne verdien gir m.a.o. maksimal profitt.


(c) Det er opplyst at D(x)=Cx[sup]-a[/sup] (har her byttet ut alfa med a) samt at kostnaden ved produksjon av d enheter er k[sub]0[/sub]d. Dette gir profittfunksjonen P(x)=xD(x)-k[sub]0[/sub]D(x)=Cx[sup]-a+1[/sup] - Ck[sub]0[/sub]x[sup]-a[/sup]. Ved å derivere blir resultatet

[pi][/pi]´(x)=C(1-a)x[sup]-a[/sup] - (-a)*Ck[sub]0[/sub]x[sup]-a-1[/sup] = Cx[sup]-a-1[/sup] (ak[sub]0[/sub]+(1-a)x).

Herav følger at [pi][/pi]´(x)=0 når x=ak[sub]0[/sub]/(a-1) som altså er den prisen som gir maksimal profitt.
JensChr

Tusen hjertelig takk... Nå løste det seg UTROLIG mye... Nå får jeg helt sikkert sove i kveld...



Jens Chr.
Gjest

Men d) om d gir samme tall som b)? gjør d d, og er d realistisk? Etter mine beregninger er d samme tall, men ikke realistisk... Hva mener du/dere?
Svar