Bruksområder for komplekse tall

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Nysgjerrigper

Kan noen fortelle meg hva komplekse tall kan brukes til. Er de bare til pynt, eller har de en praktisk anvendelse innen tekniske fag.

Er de kun til teoretisk nytte? :?:
Knuta2

Innen elektrofag brukes komplexe tall.

En gang i tiden lurte jeg på hvordan man kunne legge sammen kondensatorer, motstander og spoler i både parallell og serielle koblinger. Da fikk jeg til svar at ved å bruke komplexe tall forenklet det hele prosessen.

Vidre leste jeg et sted om et skattekart som bygde på en fjelltopp, kaktus og et tre. Deretter skulle man telle skritt. Så vioste det seg at noen hadde hugget ned treet. Ved å beregne seg inn i det komplexe planet kunne man beregne hvor dette treet opprinnelig sto. Så sier historien.
ingentingg
Weierstrass
Weierstrass
Innlegg: 451
Registrert: 25/08-2005 17:49

Når man løser differensiallikninger med sinus cosinus funksjoner bruker man komplekse tall. Det går an å klare seg uten, men det gjør rekningen mykje enklere.

I kvantemekanikken bruker man komplekse tall for å beskrive partikler/bølger.

Blir og brukt til veldig mye annet praktisk.
Cauchy
Guru
Guru
Innlegg: 359
Registrert: 20/01-2005 11:22

I fluidmekanikken regner man også med komplekse potensialer.

Det med elektronikken som står under her kommer av at det forklares v.h.a kvantemekaniske problemer, hvor komplekse tall brukes hele tiden.
Dessuten regner man også ofte i såkallte Hilbert-rom i Kvantemekanikken, som har dimensjon uendelig!!

Så "merkelige" ting matematisk, har faktisk nytte i hverdagen:P
Svar