(BI)Statistikk:Prosent av standardavvik.Z-scores osv.

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Warda
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 204
Registrert: 26/04-2006 20:13

Lurer på en rekke oppgaver. Har prøvd å finne ut svaret på ulike måter men stemmer ikke med fasiten. Setter pris på den som tar seg tid til å hjelpe. Læreboken er på engelsk, skal prøve å oversette så konkret som mulig.

1. Z-scores er med et gjennonsnitt av 0 og standardavvik på 1.
a) Hvis p(z<a) = 0,9599 , finn a.

2. Kvinners høyde har gjennomsnitt på 63.6 inches og standardavvik på 2,5 inches.
a) I US Army er kravet til kvinners høyde som skal være mellom 58-80 inches. Finn prosenttallet av kvinner som møter dette kravet, altså de som holder seg innenfor dette.

Her har jeg tegnet graf med (-58) på venstre side, (63,6) på midten og 80 på høyre side. Jeg finner z-score på høyre og venstre side av grafen med formelen z= x-gjennomsnittet/standardavviket . og da får jeg (-2,24) og 6,56 men det siste tallet her har z-score på 0.9999. Fasiten sier 98,74%, hvordan har de kommet frem til deT?

b) Denne skriver jeg på engelsk: If the US Army changes the height requirements so that all women are eligible except the shortest 1% and the tallest 2%, what are the new height requirements?


3) Fødselsvekta i Norge er vanligvis på 3570g i gjennomsnitt og standardavviket er 500g.
a) Hvis nyfødte babier født med vekta mindre enn 2700g, hva er prosentet babier som får spesiell behandling for dette? Det har jeg regnet ut; go fikk riktig. Det er 4,9%.
b) den jeg IKKE skjønner er ; If the hospital require special treatment for the LIGHTEST 3% of newborn babies, what birth weight separates those requiring special treatment from those who do not ?


4) Varigheten på graviditeten er vanligvis på 268 dager i gjennomsnittet og standardavviket er 15 dager.
a) Kvinnen har vært gravit i 308 dager etter en kort besøk av ektemannen hennes. Hva er sannsynligheten for atgraviditeten vil vare i 308 dager eller mer. Jeg bruker den formelen jeg nevnte tidligere og får svaret 2,667. Vi bruker så en tabell som følger med boka; med både negative og positive Z-scores. Det jeg ikke skjønner er hvorfor fasiten bruker negative scores fremfor positive. Svaret blir 0,0038..

b) If we stipulate that a baby is premature if the length of the pregnancy is in the lowest 4% , find the lenght that separates premature babies from those who are not premature.

Jeg lot det på engelsk være for å unngå unødige misforståelser :)

Igjen, takker masse for hjelp :)
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

. Z-scores er med et gjennonsnitt av 0 og standardavvik på 1.
a) Hvis p(z<a) = 0,9599 , finn a.
[tex]N(\mu,\,\sigma)=N(0,\,1)[/tex]

[tex]P(z<a)=G(\frac{a-0}{1})=G(a)=0,9599[/tex]

fra stand. normalford. tabell:
[tex]a=1,75[/tex]
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

4) Varigheten på graviditeten er vanligvis på 268 dager i gjennomsnittet og standardavviket er 15 dager.
a) Kvinnen har vært gravit i 308 dager etter en kort besøk av ektemannen hennes. Hva er sannsynligheten for atgraviditeten vil vare i 308 dager eller mer. Jeg bruker den formelen jeg nevnte tidligere og får svaret 2,667. Vi bruker så en tabell som følger med boka; med både negative og positive Z-scores. Det jeg ikke skjønner er hvorfor fasiten bruker negative scores fremfor positive. Svaret blir 0,0038
[tex]N(268,\,15)[/tex]

[tex]P(x\geq 308)=1\,-\,P(x<308)=1\,-\,G(\frac{308-268}{15})=1-G(2,67)=3,8*10^{-3}[/tex]
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

Kvinners høyde har gjennomsnitt på 63.6 inches og standardavvik på 2,5 inches.
a) I US Army er kravet til kvinners høyde som skal være mellom 58-80 inches. Finn prosenttallet av kvinner som møter dette kravet, altså de som holder seg innenfor dette
[tex]N(63.6,\,2.5)[/tex]
for å fortsette der du er:

[tex]P(58<x<80)=G(6.56)\,-\,G(-2.24)=1\,-\,(1-G(2.24))=G(2.24)[/tex]

tabellen gir:

[tex]P(58<x<80)=G(2.24)=0,9875[/tex]
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Warda
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 204
Registrert: 26/04-2006 20:13

Tusen takk skjønte bedre . Har du forstått 2a og b og oppg 3 og 4?
Svar