Avansert algebra med summer

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
MatteNoob
Riemann
Riemann
Innlegg: 1634
Registrert: 08/01-2008 14:53
Sted: matematikk.net :)

Jeg har funnet ut at jeg ikke er helt stødig på litt mer avansert algebra, og vil prøve å gjøre noe med det.

Et eksempel

[tex]P\{X>n\} = P\left(\cup_{i=1}^m A_i\right)[/tex]

[tex]= \sum_{i=1}^m P(A_i) - \sum\sum_{i<j}P(A_iA_j)[/tex]

[tex]+ \sum\sum_{i<j<k}\sum P(A_iA_jA_k) - \ldots + (-1)^{m+1}P(A_1\ldots A_m)[/tex]

Dette er et eksempel på noe jeg finner det vanskelig for å lese. Jeg tenker at det blir brukt algebraiske identiteter jeg ikke er kjent med o.l. Finnes det noe materiale, helst videoer, som manipulerer slike uttrykk, eller på annen måte kan gi en bedre forståelse av slikt?
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

Hva er [tex]A_iA_j[/tex] osv? Ut ifra konteksten ser det ut til at det skal være snitt. Stemmer det? I så fall har de vel bare generalisert den kjente formelen [tex]P(A\cup B) = P(A) + P(A) - P(A\cap B)[/tex] fra sannsynlighet til vilkårlig mange hendelser [tex]A_i[/tex].
MatteNoob
Riemann
Riemann
Innlegg: 1634
Registrert: 08/01-2008 14:53
Sted: matematikk.net :)

Ja, det er notasjonen for snitt i boken min, men poenget mitt er ikke denne generaliseringen.

Jeg er ikke vant til å lese så avanserte uttrykk, så det blir litt som å gi Shakespare til en førsteklassing.

Det jeg spør etter er ressurser hvor man blir vist og forklart algebraiske identiteter og mer omfattende generaliseringer.
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

Noe slikt har jeg aldri hørt om. Jeg tror slikt er noe man bare venner seg til med tiden, men du kan vel titte litt på kombinatorikk. Da får du vel ihvertfalll greisen på summer og produkter, tenker jeg. Her er noe jeg fant i farten: http://www.plouffe.fr/simon/math/AdvancedComb.pdf Jeg vet ikke om den er bra eller ikke.
MatteNoob
Riemann
Riemann
Innlegg: 1634
Registrert: 08/01-2008 14:53
Sted: matematikk.net :)

Takk for tipset.

Boken bruker lite illustrasjoner og tekst, men rikelig med algebra. Det er veldig fint på områder jeg forstår, men kan være frustrerende i lengre avhandlinger siden det ikke er vanlig i de letter mattebøkene jeg har lest. I tillegg tar den for gitt at man kjenner til endel ting, f.eks.

[tex](1-a)^{n-1} - (1-a)^n = a(1-a)^{n-1}[/tex], uten at jeg helt skjønner hvorfor.

Hvordan kommer man frem til denne identiteten?
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

Se på eksponentene. Ettersom du har n-1 og n på venstresiden og kun n-1 på høyresiden kan det være rimelig å prøve å skrive ut det ene produktet litt. Sant som sagt:

[tex](1-a)^{n-1}-(1-a)^n =(1-a)^{n-1}- (1-a)(1-a)^{n-1}=(1-(1-a))(1-a)^{n-1}=a(1-a)^{n-1}[/tex]
MatteNoob
Riemann
Riemann
Innlegg: 1634
Registrert: 08/01-2008 14:53
Sted: matematikk.net :)

Mitt eget forsøk

[tex]a^{n-1}-a^n[/tex]

[tex]a^{n-1}-a\cdot a^{n-1}[/tex]

[tex](1-a)a^{n-1}[/tex]

hæææ?

Applaus???

Takk for hjelpen :]
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
Svar