Elastisitet

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
TorH.

Jeg trenger hjelp til å skjønne elastisitet, så jeg valgte en oppgave fra matte-boka mi, som jeg ikke klarer å løse...

Ola har kalkulert kostnadene ved sitt nye hus til å være 1.2 millioner kroner. Når huset står ferdig viser det seg at kostnadene ble 1.3 millioner.
Hvor stor er den relative overskridelsen regnet i prosent?
Hvor stor ville den relative overskridelsen vært hvis huset var kalkulert til 1.5 millioner kroner og den absolutte overskridelsen var 100.000 kr?

Det er oppgave 5.5.1 i matteboka mi. Og siden det er fasit der, så er det ikke svarene jeg trenger, men hvordan komme fra til dem? Jeg har lest alt som står i boka om elastisitet, men jeg klarer ikke å koble det inn i dette...


På forhånd takk...


Tor H.
Gjest

Ut fra opplysningene du har gitt kan jeg ikke forstå at dette har noe med elastisitet å gjøre. Elastisiteten E(x) til en funksjon f(x) er jo defininert som E(x)=x*f´(x)/f(x).

De relative overskridelsene i prosent blir derimot

(1,3-1,2)*100/1,2 ≈ 8,33 og

0,1*100/1,5 ≈ 6,67.
Svar