Statistikk...lett, men samtidig vanskelig! Hjelp!

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
askefast
Cayley
Cayley
Innlegg: 55
Registrert: 17/08-2010 18:59

Jeg trenger litt hjelp angående en statistikk jeg skal sette opp. Jeg mener selv at jeg kanskje har en litt uheldig problemstilling, som jeg ikke helt vet hvordan jeg skal tilnærme meg.

Saken er at jeg har siden høsten 2011 foretatt noen målinger av fysiske enheter hver ukedag frem til dags dato. Grunnen til dette er fordi jeg skal se på hyppigheten av de fysiske enhetene i bedriften.
I og med at dette blir en del dager, har jeg valgt å dele ukedagene inn i kategorien « uker».


Dette er faktiske målinger, og er målinger av fysiske enheter, så tallene er reelle med virkeligheten.

Jeg har målinger fra uke 33-51 (totalt 19 uker fra 2011) og målinger fra uke 2-22 ( totalt 21 uker fra 2012).

Jeg har lurt på om jeg skal dele opp årene for seg. Slik at jeg har 2011 for seg, og 2012 for seg. Og jeg ønsker å sammenligne disse.

Det jeg lurer på om kan være et problem, er dersom jeg lager et ukesgjennomsnitt for 2011, og et ukesgjennomsnitt for 2012. Jeg ønsker å vise det økte volum som har skjedd, og trenden over tid.

Det totale antall enheter for 2011 er 2090 fordelt på 19 uker = 110. Jeg har da et gjennomsnitt på 110 enheter pr uke.

Det totale antall enheter for 2012 er 5810 fordelt på 21 uker = 276,66. Jeg har da her et gjennomsnitt på 276, 66 enheter per uke.


Vil det utgjøre noe problem at jeg sammenligner disse, metodisk sett?
Dersom jeg ser på differansen i gjennomsnittet så er den 276,66-110 = 166,66. Dette vil jo være en økning på : 166,66/110 = 1,51---> som er 151%.

Det jeg ser, og som jeg lurer på om vil være et problem er at antall uker i de to periodene hvor jeg beregner gjennomsnittet er ulike. Den ene er 19, mot 21 på den andre. Er dette uheldig? Eller spiller det mindre rolle, i og med at dersom man regner det i dager så vil det være 95 mot 105. Det er bare 10 dager i differanse.

Hvilke svakheter bør jeg her være obs på?

Er det noen bedre fremgangsmåte jeg kan bruke?
Og eventuelt hvorfor?

All takk mottaes med et smil :D
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4562
Registrert: 12/12-2008 12:44

Nå er jeg ingen statistiker, og har kun 50 studiepoeng i statistikkemner.

Skal du gjøre disse beregningene på en "proff" måte må du antagelig ty til estimatorer og hypotesetesting.

Det du må starte med å gjøre er vel å definere mer presist hva du vil finne ut av. Jeg forstår ikke helt hva du egentlig vil ha informasjon om slik du har formulert deg hittil. Er det en forventet verdi per dag du er ute etter å finne, eller skal du bestemme endringen over tid?
Svar