Laplace

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
gundersen
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 219
Registrert: 28/01-2010 20:11

[tex]\mathcal{L}_s^{-1}\left[-\frac{2}{(s^2+1)^2}\right](t)= tcos(t)-sin(t)[/tex]

Er litt usikker på hvordan jeg skal gå fram på denne inverse laplace-transformen her, noen som har orka å dytta meg litt i riktig retning?
EDIT: skjønner altså ikke overgangen
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Litt sein på 4k øvinga du og ? ;)

Bruk konvulusjon

Dersom [tex]f(t) = \mathcal{L}^{-1}(F(s))[/tex] og [tex]g(t) = \mathcal{L}^{-1}(G(s)) [/tex]
så er

[tex]\mathcal{L}^{-1}(F(s) \cdot G(s)) = \int_0^\tau f(t - \tau)g(\tau) \, \mathrm{d}t[/tex]

usw
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
gundersen
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 219
Registrert: 28/01-2010 20:11

Innleveringsfrista mi er på torsdag så vidt jeg veit, så er sånn ca i rute.
Ah, tusen takk. Trodde ikke konvulusjonen kom før i neste øving så tenkte ikke over det i det hele tatt
svinepels
Descartes
Descartes
Innlegg: 411
Registrert: 19/12-2010 22:15
Sted: Oslo

Må være en annen måte å gjøre det på, siden konvolusjon ikke kommer før i neste delkapittel...
Bachelor i matematiske fag NTNU - tredje år.
gundersen
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 219
Registrert: 28/01-2010 20:11

Jeg satt å svetta over den oppgava ved uten bruk av konv. i sted, men kom ingen veg hvertfall :( Får du den til får du gi meg en heads up på øvingstimen i morra
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

En kan selvsagt skrive om uttrykket til

[tex]\frac{2}{(s^2+1)^2} =\frac{1}{s^2+1} - \frac{s^2-1}{(s^2+1)^2} [/tex]

Slik at førstnevnte er bare inversen til [tex]\sin(t)[/tex], problemet blir da selvsagt siste ledd. Uten å ha lest spesielt mye i boken tror jeg den førsten brøken blir vanskelig å ta inverslaplace av, da den er et produkt av to funksjoner med kjente laplacetransformasjoner.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Side 255 i Kreyszig kan være til nytte.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
drgz
Fermat
Fermat
Innlegg: 757
Registrert: 24/12-2008 23:22

Nebuchadnezzar skrev:En kan selvsagt skrive om uttrykket til

[tex]\frac{2}{(s^2+1)^2} =\frac{1}{s^2+1} - \frac{s^2-1}{(s^2+1)^2} [/tex]

Slik at førstnevnte er bare inversen til [tex]\sin(t)[/tex], problemet blir da selvsagt siste ledd. Uten å ha lest spesielt mye i boken tror jeg den førsten brøken blir vanskelig å ta inverslaplace av, da den er et produkt av to funksjoner med kjente laplacetransformasjoner.
tf(t) = -F'(s) er vel det du trenger å vite for siste leddet.
Svar