Delvis integrasjon

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Gjest

Får ikke helt til denne:

[itgl][/itgl]xlnx dx= Så tar jeg: u'=x , u=x[sup]2[/sup]/2 v=lnx , v'=1/x

[itgl][/itgl]xlnx dx= x[sup]2[/sup]/2 lnx-[itgl][/itgl]x[sup]2[/sup]/2*1/x dx

= x[sup]2[/sup]/2lnx- [itgl][/itgl]x[sup]2[/sup]/2x dx Og da er jeg usikker på hva jeg eventuelt har gjort feil eller hva jeg må gjøre nå for og få det til og stemme med fasiten som er: x[sup]2[/sup]/2lnx- x[sup]2[/sup]/4 + c
Kent
Guru
Guru
Innlegg: 293
Registrert: 02/03-2005 14:39
Sted: Bergen

Hva er x[sup]2[/sup]/x? Klarer du integrere dette?
Hva kan du evt. gjøre med 1/2 (konstant) inne i et integral?
Gjest

Hehe det er vel egentlig det som er problemet at jeg ikke er så sikker på hverken derivasjon eller integrasjon :oops: prøver og følge lærerboka men den har ingen eksempler som ligner på denne :lol:
urabus
Noether
Noether
Innlegg: 21
Registrert: 14/10-2005 15:07

Kent meinar vel gjerne at du kan korte ned brøken noko, og sette 1/2 som konstant, og kva skjer med konstantar i eit integral teikn...?
Gjest

hehe det jeg vet er at c er konstanten :lol:
Gjest

Det er ingen som bare gidder og vise meg hvordan det skal være, jeg blir ikke klok på dette, hehe :lol:
Gjest

Anonymous skrev:Får ikke helt til denne:

[itgl][/itgl]xlnx dx= Så tar jeg: u'=x , u=x[sup]2[/sup]/2 v=lnx , v'=1/x

[itgl][/itgl]xlnx dx= x[sup]2[/sup]/2 lnx-[itgl][/itgl]x[sup]2[/sup]/2*1/x dx

= x[sup]2[/sup]/2lnx- [itgl][/itgl]x[sup]2[/sup]/2x dx Og da er jeg usikker på hva jeg eventuelt har gjort feil eller hva jeg må gjøre nå for og få det til og stemme med fasiten som er: x[sup]2[/sup]/2lnx- x[sup]2[/sup]/4 + c
Du er ganske nærme.

[itgl][/itgl]xlnx dx= x[sup]2[/sup]/2 lnx-[itgl][/itgl]x[sup]2[/sup]/2*1/x dx =x[sup]2[/sup]/2 lnx-(1/2)[itgl][/itgl]x dx=x[sup]2[/sup]/2 lnx-1/4x[sup]2[/sup]+c

Du forkorter vekk en x inne i integraltegnet og setter 1/2 utforbi.
Gjest

Å tusen hjertlig takk :D

Nå skjønte jeg hva de mente med den halve :D

Men det er en ting jeg ikke klarer og se helt, hva forkorter du den ene x med?
Gjest

x[sup]2[/sup]/x=x
Svar