Lineær transformasjon

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Razzy
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 819
Registrert: 20/09-2010 14:23
Sted: Bergen

Bilde



Dette har jeg tenkt:

Jeg lager meg en A-matrise: [tex]$$\left[ {\matrix{1 & {{1 \over 2}} \cr1 & {{3 \over 2}} \cr } } \right]$$[/tex]

Dette matrisen jeg har laget her er dannet p.g.a komponentene til basisvektorene [tex]a[/tex], [tex]b[/tex].


Videre tenker jeg at vektor [tex]u[/tex] har komponenter [tex]2[/tex] og [tex]-1[/tex] eller [tex]$$\left( {x,y} \right)$$[/tex]


[tex]$$v = Ax \Leftrightarrow \left[ {\matrix{{{a_1}} \cr {{a_2}} \cr } } \right] = A \cdot \left[ {\matrix{x \cr y \cr } } \right]$$[/tex]

[tex]v = \left[ {\matrix{1 & {{1 \over 2}} \cr 1 & {{3 \over 2}} \cr } }\right] \cdot \left[ {\matrix{2 \cr { - 1} \cr } } \right] = \left[ {\matrix{{2 - {1 \over 2}} \cr {2 - {3 \over 2}} \cr } } \right] =\left[{\matrix{{{3 \over 2}} \cr {{1 \over 2}} \cr } } \right][/tex]


HVIS jeg mot all formodning skulle gjort noe riktig her, hvorfor er det riktig?

Kunne noen besvart oppgaven og gitt enkle kommentarer på hva dere gjør? Er jo en enkel oppgave, bare meg som tenker feil. :?
Bygg.ing @ Hib - 2 året.
Razzy
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 819
Registrert: 20/09-2010 14:23
Sted: Bergen

Er det ingen på forumet som har kontroll på dette emnet? River av meg håret snart :P
Bygg.ing @ Hib - 2 året.
Svar