Viktig - lineær algebra

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Razzy
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 819
Registrert: 20/09-2010 14:23
Sted: Bergen

Bilde


Noen kjappe spm:

1. Jeg kan skrive [tex]\vec{e}=\left[ {\matrix{1 \cr 2 \cr } } \right] \cdot \left[ {\matrix {\vec{p} \cr \vec{q} \cr } } \right]=\left[ {\matrix{\vec{p} \cr 2\vec{q} \cr } } \right][/tex] ??

2. Hvis jeg skisserer vektorene før transformasjonen (for det er jo disse som er oppgitt):

Bilde
viking skrev:Egenvektorene er de vektorene som beholder retning ved transformasjonen. Lengden blir ganget med egenverdien.

Du kan altså bytte ut hele transformajonen med å bare multiplisere med egenverdien i stedet.
m.a.o. de skal bare fortsette på den linjen jeg har skissert ovenfor?


Jeg prøver å løse transformasjonen:

Her danner jeg transformasjonsmatrisen slik:

[tex]$$T(\left[ {\matrix{e \cr f \cr } } \right])=\left[ {\matrix{{p + 2q} \cr { - p + q} \cr } } \right] = \left[ {\matrix{1 & 2 \cr { - 1} & 1 \cr } } \right] \cdot \left[ {\matrix{p \cr q \cr } } \right]$$[/tex]

Her er transformasjonsmatrisen [tex]$$M=\left[ {\matrix{1 & 2 \cr { - 1} & 1 \cr } } \right] $$[/tex]


Er dette riktig? Jeg mener det ikke er det, for videre i oppgaven skal [tex]\vec{e}[/tex] og [tex]\vec{f}[/tex] være egenvektorer til M!


Videre gir dette meg:


[tex]$$T\left( \vec{e} \right) = M\left[ {\matrix{1 \cr 2 \cr } } \right] = \left[ {\matrix{1 & 2 \cr { - 1} & 1 \cr } } \right] \cdot \left[ {\matrix{1 \cr 2 \cr } } \right] = \left[ {\matrix{{1 + 4} \cr { - 1 + 2} \cr } } \right] = \underline{\underline {\left[ {\matrix{5 \cr 1 \cr } } \right]}} $$[/tex]

[tex]$$T\left( \vec{e} \right) = M\left[ {\matrix{{ - 1} \cr 1 \cr } } \right] = \left[ {\matrix{1 & 2 \cr { - 1} & 1 \cr } } \right] \cdot \left[ {\matrix{{ - 1} \cr 1 \cr } } \right] = \left[ {\matrix{{ - 1 + 2} \cr {1 + 1} \cr } } \right] = \underline{\underline {\left[ {\matrix{1 \cr 2 \cr } } \right]}} $$[/tex]


Det er ganske tydelig at de vektorene jeg har funnet ikke er en forlengelse av de opprinnelige vektorer, de skifter retning! :cry:
Bygg.ing @ Hib - 2 året.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6863
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Egenvektorene med tilhørende verdier er definert slik at
[tex]A\vec x = \lambda \vec x[/tex]

Dette betyr at hvis du utfører transformasjonen på en av egenvektoren, så får du samme resultat som om du hadde bytta ut hele transformasjonsmatrisa med egenvektorens respektive egenverdi istedet.

Dette er du kanskje kjent med?
Bilde
Razzy
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 819
Registrert: 20/09-2010 14:23
Sted: Bergen

Aleks855 skrev:Egenvektorene med tilhørende verdier er definert slik at
[tex]A\vec x = \lambda \vec x[/tex]

Dette betyr at hvis du utfører transformasjonen på en av egenvektoren, så får du samme resultat som om du hadde bytta ut hele transformasjonsmatrisa med egenvektorens respektive egenverdi istedet.

Dette er du kanskje kjent med?
Ja, dette har jeg sett i videoene dine - tusen takk :)

Sier du at de transformerte vektorene jeg har funnet er riktige og at vektorene e og f er egenvektorer til matrisen A?

Du vil bare at jeg skal forstå det fra bunnen av? :lol:
Bygg.ing @ Hib - 2 året.
Svar