Statistikk: Forventet levealder [løst]

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
dan
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 188
Registrert: 25/09-2010 16:38

Hei!

Jeg har en tabell som angir hvor mange som døde i hvert årskull på 1000 personer, fra og med år 0 til år 99.

Jeg prøver å regne ut forventet levealder utifra denne dataen, men er litt usikker på hvordan jeg skal gå frem.

Jeg har laget en tabell over sannsynligheten for å dø i år k, eller med andre ord sannsynligheten for å leve akkurat k år, for alle de nevnte årene.

Jeg tenkte først at det ville gi mening å komponentvis multiplisere sannsynlighetene med tilhørende aldere komponentvis, og så summere dette og dele på 100, men da ender jeg opp med tall som er langt unna det jeg forventer å få.

Takker for alle innspill :)
Sist redigert av dan den 27/02-2013 15:34, redigert 1 gang totalt.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Forventning er jo gitt ved [tex]\mu = \sum xP(X=x)[/tex] så hvis du allerede har sannsynlighetene, så burde det ikke være det helt store arbeidet hvis du har en kalkis som kan gjøre sigma-summering ;)

Ser ingen grunn til å dele på 100 sånn ved første øyekast.
Bilde
dan
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 188
Registrert: 25/09-2010 16:38

Du har helt rett, aleks. Jeg har sittet og gjort den samme regningen ørten ganger, bortsett fra at jeg ikke regnet på P(X = x), sannsynligheten for å dø i år x, men 1-P(X = x). Og da fikk jeg plutselit en ganske fin forventet levealder :)

Pausetid, og takk for hjelpen ;)
Svar