Finn 2ordens likning fra system av diff.likn.

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
herregud
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 8
Registrert: 11/04-2013 18:43

Skal finne 2-ordens diff.likn fra dette systemet:

x1' = x1 + x2
x2' = 4x1 + x2

Har gjort dette:

x1 = y
x2 = y' = x1'
x2' = y''

Men skjønner ikke helt hva neste trekk blir?
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

mener du slik ?

[tex]\large\left|\begin{matrix}x^{\prime}_1\\x_2^{\prime}\end{matrix}\right|=\large\left|\begin{matrix}1&1\\4&1\end{matrix}\right|\large\left|\begin{matrix}x_1\\x_2\end{matrix}\right|[/tex]

så kan du finne egenverdier og tilhørende egenvektorer
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
herregud
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 8
Registrert: 11/04-2013 18:43

Nei tror ikke det. Jeg har den generelle løsningen til systemet, med fremgangsmåte slik du skriver men oppgaven er "finn 2-ordens likningen som svarer til systemet".

Alle eksempler jeg finner er motsatt vei, fra en 2-ordens likning til et system. Nå skal jeg altså andre veien, fra et system til en 2-ordens likning.
herregud
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 8
Registrert: 11/04-2013 18:43

Prøvde først å sette

x1 = y
x2 = y'
x1' = y + y' (Satt inn for x1 og x2 i den øverste likn. i systemet)

For så å finne
x2' = 4x1 + x2

Som gir
y'' = 4y + y'
y'' -y' -4y = 0

Men dette var feil, det stemte heller ikke når jeg prøvde å finne den generelle løsningen, denne generelle var ikke lik den generelle jeg fant med metoden du beskrev litt lengre opp.

Jeg antar disse generelle skal være like siden det er samme system som er utg.pkt for begge metodene.
Svar