Valg av kalkulator

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Janlærermatte
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 12
Registrert: 19/04-2013 08:19

Jeg skal begynne på Mekatronikk til høsten på UIA og det er noen år siden jeg gikk ut av gymnaset. Jeg trenger en ny kalkulator, har noen tips til noen aktuelle type? Prøvde å finne en liste over godkjente kalkulatorer for bruk på eksamen, man fant egentlig ikke noe fornuftig, skjønte at det kan variere fra skole til skole. Tips mottas med takk!
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4558
Registrert: 12/12-2008 12:44

Min erfaring er at man egentlig ikke har så stort behov for noen fancy kalkulator. Til tyngre beregninger bruker man uansett matematiske programmeringsspråk som maple og matlab, og på de fleste eksamener rundt omkring er kun helt enkle kalkulatorer tillatt. Dersom du skal ha en grafisk kalkulator syns jeg min gamle texas instruments ti-83 funker helt fint, så jeg anbefaler den.

Har du tilgang til pc funker wolfram alpha veldig greit som en kjapp kalkulator for å verifisere alle mulig utregninger (passer fint for å sjekke integraler, rekker, trigonometriske identiteter etc.). Python kan også bruker veldig greit som kalkulator uten at man trenger å være noen guru i programmering.
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Jeg har et håp om å greie meg med min 10 år gamle TI-83 når jeg begynner på en realfaglig utdanning til høsten.

Mitt tips er at du sender en mail direkte til skolen og hører hva den anbefale kalkulatoren er. ;)
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4558
Registrert: 12/12-2008 12:44

Johan Nes skrev:Jeg har et håp om å greie meg med min 10 år gamle TI-83 når jeg begynner på en realfaglig utdanning til høsten.
Det tror jeg du gjør
Janlærermatte
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 12
Registrert: 19/04-2013 08:19

Takk for tilbakemeldinger. Sist jeg gikk på skole var det MS DOS som var gjeldene, så jeg skjønner at det har vært fremgang på matteprogrammer for PC. Jeg tenkte kanskje at en HP 50g var tingen, men kan den ikke brukes på eksamen er det liten vits å sette seg inn i HPs verden.. Jeg ringte UIA i Grimstad, men beste tips derfra var å vente for å spørre faglærer. Kanskje min gamle Casio får holde frem til høsten mens jeg pusser støvet av gamle mattekunnskaper.
Emilga
Riemann
Riemann
Innlegg: 1552
Registrert: 20/12-2006 19:21
Sted: NTNU

På NTNU er "Citizen SR-270X" en av de tillatte kalkulatorene. En helt enkel og OK kalkulator. Litt frustrerende at knappene ikke alltid registrerer at du trykker på dem, men det blir du vant til. Har ikke prøvd noen andre (eksamensgodkjente) kalkulatorer, så kan ikke si noe om hvilken som er best. Tror dog at Citizen er rimelig populær. Texas Ti-84 plus er veldig god, men dyr og ikke eksamensgodkjent. :-)
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Janlærermatte skrev:Takk for tilbakemeldinger. Sist jeg gikk på skole var det MS DOS som var gjeldene, så jeg skjønner at det har vært fremgang på matteprogrammer for PC. Jeg tenkte kanskje at en HP 50g var tingen, men kan den ikke brukes på eksamen er det liten vits å sette seg inn i HPs verden.. Jeg ringte UIA i Grimstad, men beste tips derfra var å vente for å spørre faglærer. Kanskje min gamle Casio får holde frem til høsten mens jeg pusser støvet av gamle mattekunnskaper.
Uten tvil.

Jeg har selv en TI-83 og den har langt større funksjonalitet enn jeg har bruk for i R1/R2 pensum. Som alt nevnt, er det helst dataprogram som er aktuelt i dag, men det meste av pensum i R1/R2 løser man med hodet og enkle kalkulasjoner.

Jeg spurte et lignende spørsmål for litt tilbake:

http://matematikk.net/matteprat/viewtop ... 13&t=34487
Moebius
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 10
Registrert: 06/05-2013 14:05

Du burde undersøke om du får bruke kalkulator på eksamen. Hvis ikke er det hipp som happ.
Svar