Side 1 av 1

Sannsynlighet

Lagt inn: 14/05-2013 08:43
av littlemisssunshine91
Hei!

Trenger litt hjelp med disse oppgavene. Kom gjerne med forklaring sånn at jeg kan forstå det som blir gjort :)

Tenkte å tanoen få oppgaver her:

1) I en klasse med 16 gutter og 12 jenter blir en elev tilfeldig trukket ut til å delta i enkonkurranse på lokal tv. Hva er sannsynligheten for at en gutt blir trukket ut?

Svar: Da har jeg skrevet 16/28

a)Skriv ned et tilfeldig forsøk,en sannsynlighetsmodell og en hendelse knyttet til utregningen.

Svar: Her ble jeg blank. Kom gjerne med hjelp

2) I definisjon av en sannsynlighetsmodell ligger det ikke noe krav om at modellen skal være realistisk. Summen av sannsynlighetene til de mulige utfallene må imidlertidig være lik en. Gi et eksempel på en sannsynlighetsmodell for kast med en rettferdig terning som ikke er realistisk. Kan modellen din være realistisk dersom terningen ikke er rettferdig?

Svar: være lik en?Forstår ikke. Forstår heller ikke resten.

Re: Sannsynlighet

Lagt inn: 14/05-2013 10:05
av Georgio
Hei,

jeg kan prøve å svare med en kort forklaring.

1) er korrekt

a):
Et tilfeldig forsøk er et forsøk hvor vi vet de forskjellige utfallene, men ikke resultatet av forsøket. For eksempel er det å kaste en mynt et tilfeldig forsøk. Vi vet at utfallene enten er krone eller mynt, men vi vet ikke utfallet (før forsøket er utført).
Det å kaste en terning er også et tilfeldig forsøk, vi vet utfallene 1,2,3,4,5,6 men ikke resultatet.

En sannsynlighetsmodell er for eksempel en tabell hvor man ramser opp de forskjellige utfallene og spesifiserer hvor stor sannsynlighet hver enkelt utfall har. For eksempel for myntkastet setter man opp en tabell med utfallene krone og mynt, som hver har sannsynlighet 0.5. For terningkast har vi utfallene 1,2,3,4,5,6, som alle har sannsynlighet 1/6.

En hendelse brukes for å spesifisere en bestemt hendelse i forsøket (duh!). For eksempel kan man si for terningkastet at hendelsen er at terningkastet viser et utfall større enn 3. Vi skriver ofte dette slik:
Hendelse A: Å få antall øyne større enn 3. Sannsynligheten for denne hendelsen er da P(A) = 3/6 siden vi har 3 tall større enn 3 (4,5,6) og totalt har vi 6 mulige utfall.

2):
Om du skal lage en urealistisk sannsynlighetsmodell for terningkast så vil dette for eksempel være at man får utfallene 1,2,3,4,5,6 hvor 6 har større sannsynlighet enn de andre. Viktig her, som du selv forstod at summen av alle sannsynlighetene blir 1. Denne modellen kan derimot være realistisk om vekten av terningen er skjevt fordelt, slik at den oftere lander på 6, eller at du har mer enn 6 sider på terningen, hvor flere av sidene viser 6 øyne.