Kont-eksamen

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Go_Rilla
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 173
Registrert: 12/07-2012 18:00

Hei

Det har seg sånn at jeg konter Matematikk 1 (TMA4100). Ser gjennom eksamensoppgavene her og noen er vanskelige, mens andre ikke er så vanskelige.

Hvordan ville dere ha forberedt dere til denne? Hva ville dere ha lest og forberedt dere på? Er klar over at jeg må gjennom spesielle ting som Newtons metode, Simpsons metode og rekker, men noe annet?

Jeg har heller ikke forberedt meg noe særlig gjennom sommeren ettersom jeg har blitt plassert på slankekur og har nok med det....

PS! Som jeg tidligere har skrevet så hadde jeg et litt mislykket semester høsten 2012...Når dere svarer meg her, så skriv som om dere tiltaler en person som går for C eller over, men har evner langt under.
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4560
Registrert: 12/12-2008 12:44

Go_Rilla skrev:
Hvordan ville dere ha forberedt dere til denne? Hva ville dere ha lest og forberedt dere på? Er klar over at jeg må gjennom spesielle ting som Newtons metode, Simpsons metode og rekker, men noe annet?
Regn systematisk gjennom alle øvingene. Deretter gå gjennom tidligere eksamenssett. Så mange som mulig. Det bør vel være mulig å komme gjennom 2-3 øvinger per dag, og 2 eksamenssett per dag etter dette. Isåfall bør du være ferdig med øvingene på 5 døgn, og 4 eksamenssett på 2 døgn.

Den eneste måten å gjøre det bra på under eksamen er trolig å regne mest mulig oppgaver. Lesing av boka tror jeg du får lite uttelling for på eksamen.

Husk å forsikre deg om at du har gjort og forstått hver eneste oppgave før du går videre til neste. Ellers vil du oppleve lite mestringsfølelse og du får masse hull i kunnskapen, noe som går ut over motivasjonen.
Go_Rilla
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 173
Registrert: 12/07-2012 18:00

plutarco skrev:
Go_Rilla skrev:
Hvordan ville dere ha forberedt dere til denne? Hva ville dere ha lest og forberedt dere på? Er klar over at jeg må gjennom spesielle ting som Newtons metode, Simpsons metode og rekker, men noe annet?
Regn systematisk gjennom alle øvingene. Deretter gå gjennom tidligere eksamenssett. Så mange som mulig. Det bør vel være mulig å komme gjennom 2-3 øvinger per dag, og 2 eksamenssett per dag etter dette. Isåfall bør du være ferdig med øvingene på 5 døgn, og 4 eksamenssett på 2 døgn.

Den eneste måten å gjøre det bra på under eksamen er trolig å regne mest mulig oppgaver. Lesing av boka tror jeg du får lite uttelling for på eksamen.

Husk å forsikre deg om at du har gjort og forstått hver eneste oppgave før du går videre til neste. Ellers vil du oppleve lite mestringsfølelse og du får masse hull i kunnskapen, noe som går ut over motivasjonen.
Vet du hva? Jeg tror faktisk jeg skal gjøre akkurat som det du råder meg til å gjøre. Det jeg gjør fungerer tydeligvis ikke.
Go_Rilla
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 173
Registrert: 12/07-2012 18:00

Så hvordan tror dere dette går?

Jeg har kommet meg gjennom pensum og har 2 dager til eksamen. Skal begynne med eksamensarbeidet snart.

Mitt hovedproblem er at jeg har mistet all lyst til å gå på skole og sliter med motivasjonen. I tillegg misliker jeg NTNU-miljøet....Det er lenge siden Lars Onsager har studert her for å si det sånn.

Kan alles "favoritthomeboy" klare å få en E?
fuglagutt
Fermat
Fermat
Innlegg: 779
Registrert: 01/11-2010 12:30

Gleder meg til kont selv! Blir 3 fag og har ennå ikke begynt øvinga, så det blir spennende! Ønsker deg lykke til på eksamen og håper du får et bedre studiemiljø dette året. For meg har det vært veldig bra :)
Go_Rilla
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 173
Registrert: 12/07-2012 18:00

fuglagutt skrev:Gleder meg til kont selv! Blir 3 fag og har ennå ikke begynt øvinga, så det blir spennende! Ønsker deg lykke til på eksamen og håper du får et bedre studiemiljø dette året. For meg har det vært veldig bra :)
lol

Takk...Kan jeg forøvrig foreslå overfor deg at du begynner med øvingen?

Angående miljøet, så tror jeg at jeg bare holder meg langt unna Timini-folkene...Forsøker å skifte studentassistenter og sånt når jeg kommer over dem. For det er egentlig bare de som er slemme :D
fuglagutt
Fermat
Fermat
Innlegg: 779
Registrert: 01/11-2010 12:30

Øvinga begynner forhåpentligvis i morgen, må bare motivere meg selv. At Viking putter to på slutten av kampen i dag hjalp ikke ^^
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Lykke til, Gorilla!

Go get them! ;)
Go_Rilla
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 173
Registrert: 12/07-2012 18:00

@ Johan Takk. Jeg skal forsøke å gjøre meg fortjent til støtten.

@ Fuglagutt Se heller positivt på det. Når vi er i en sesong hvor til og med Viking er i tabelltoppen, så betyr det at alt virkelig er mulig.
Go_Rilla
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 173
Registrert: 12/07-2012 18:00

Sup poples.

Jeg har et spørsmål til dere yung guns...

Hadde eksamen i dag og fikk som oppgave å integrere en rekke til:

Sigma 1 til uendelig : x^(n+1)/n

Deriverte først og fikk x som kvotient. Dermed:

1/1-x

Integrerte den og skulle legge til x. Fikk skikkelig stress på slutten og klarte å skrive med den integrerte istedenfor x.

Slik at svaret ble -(x^2/2)*ln(1-x) fremfor (-x)*(ln(1-x))

Jeg ser ut til å gjøre slike feil hver gang og det er veldig merkelig hvordan jeg klarer å tabbe meg ut slik. Mitt spørsmål er som følgende: Vil jeg kunne få halvparten riktig for eksempel ettersom jeg var så nære?

Ps! Jeg har ennå ikke fått fasit, så kan være at jeg er helt borte.
Go_Rilla
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 173
Registrert: 12/07-2012 18:00

Jeg har et spørsmål til...

Har en kont-eksamen til og er, om mulig, enda verre forberedt til denne enn til den foregående.

Dette er Kjemi. Jeg har tenkt å lese foiler som læreren har sendt ut og tenkt å gjøre noen eksamensoppgaver også stille opp.

Er dette nok, tror dere?
Svar