Strekkforsøk med plast

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Audionom
Noether
Noether
Innlegg: 20
Registrert: 06/11-2005 10:24

Hei. Jeg sliter med følgende oppgave:

Det er gjort et strekkforsøk med en plast. Prøven er sylindrisk med diameter 10 mm og lengde 80 mm. Tabellen under viser resultatene vi leste av, kraft øverst og korresponderende lengde nederst. Hvilken av de fire plastene er forsøket utført på?

--> Nylon E-modul = 2 GPa
--> Polypropylen E-modul = 1,15 GPa
--> Polykarbonat E-modul = 2,7 GPa
--> Polyvinylklorid E-modul = 1,5 GPa

Følgende informasjon er gitt:
• Plasten følger Hooks lov: E = σ/ε
• Spenningen σ = F/A (kraft/areal),
• Relativ forlengelse ε = (L – L0)/L0 der L0 er opprinnelig lengde, lik 70 millimeter (det går med 5 millimeter på hver side til å spenne inn prøven) og L er den målte lengden ved kraften F.
• Arealet av en sirkel er gitt ved: A = πr^2
• 1 MPa = 1 N/mm2, 1000MPa = 1GPa.

Bilde

Dette er hva jeg ender opp med: (E-modul må beregnes før materialprøven passerer strekkfastheten, beregner derfor en tangent fra N=0 --> N=2400)

Først finner jeg σ (sigma) / spenningen

σ = F(orce)/Area
σ = N/mm^2

N = 2400
mm^2 = πr^2 = π*10^2 = 314mm^2

σ = 2400/314mm^2 = 7.64 N/mm^2

N/mm^2 er også det samme som MPa (MegaPascal)

Deretter finner jeg den relative forlengelsen, ε.

ε = (L - L0)/L0

L = 70,80
L0 = 70

ε = (70,80mm - 70mm)/70mm = 0.80mm/70mm = 0.0114

Nå har jeg funnet den relative forlengelsen og spenningen.

E-modul = sigma/relativ forlengelse (Hooks lov)

E = 7.64 N/mm^2 / 0.0114 = 668 MPa

668 MPa = 0.668 GPa.

Men dette stemmer ikke med E-modulen på noen av plastene over. Noen som kan peke på hva jeg gjør feil? (Og et annet spørsmål: for å raskt komme frem til riktig svar - går det an å plotte dette inn på en grafisk kalkulator + lese av dette på en graf ved å legge inn tabellen over? (svaret blir vel omtrentlig - men når en får alternativer...)
Arkitektstudent

Du har glemt å ta å radiusen... det skal ikke være 10.. men 5 ;) jeg tror det er svaret på problemet
Svar