lineær algebra

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
janne69
Cantor
Cantor
Innlegg: 126
Registrert: 12/06-2013 21:22

skal finne c som gjør at matrisen er inverterbar. Jeg har her prøvd å sett opp matrisen sammen med identitetsmatrisen og så prøvd å gjøre om matrisen i oppgaven mest mulig til en identitetsmatrise og så finne c, men det er vel kanskje ikke slik jeg skal gjøre det.
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4562
Registrert: 12/12-2008 12:44

janne69 skrev:skal finne c som gjør at matrisen er inverterbar. Jeg har her prøvd å sett opp matrisen sammen med identitetsmatrisen og så prøvd å gjøre om matrisen i oppgaven mest mulig til en identitetsmatrise og så finne c, men det er vel kanskje ikke slik jeg skal gjøre det.
Finne c? Hva er c?

Dersom c er en ukjent entry i en gitt matrise A kan du beregne determinanten det(A) og deretter finne for hvilke verdier av c determinanten er ulik 0.
janne69
Cantor
Cantor
Innlegg: 126
Registrert: 12/06-2013 21:22

Det er en kvadratisk matrise, men den er en 3*3matrise, vi har bare lært determinanten for 2*2kvadratiske matriser så langt.
janne69
Cantor
Cantor
Innlegg: 126
Registrert: 12/06-2013 21:22

Jeg glemte å skrive at c er en ukjent entry, og står på 2 forskjellige oppgaver der det skal regne ut verdien for c når matrisen skal bli inverterbar hvis det er mulig.
Svar