Integrasjonsproblem

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

mentalitet
Cayley
Cayley
Innlegg: 75
Registrert: 04/09-2011 21:02

Trenger litt input her..
Bilde
Evaluér
Bilde



Forstår at jeg må omskrive dette, men ser (enda) ikke helt hvordan. Har prøvd å benytte meg av informasjonen på toppen av oppgaven, men har enda ikke greid å skrive det renere. Tipper jeg skal få det på formen arcsin(u) når det er integrert.. Noen som kan gi meg et hint eller to?
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Ved å løse andregradslikningen $x^2 + bx + c = 0$ kan du skrive andregradspolynomet på formen $(x+n)(x+m)$.
Da får du at
$ \hspace{1cm}
\int_{-b/2}^{\large \frac{\pi - 10b}{20}} \frac{\mathrm{d}x}{x^2 + bx + c} = 4 \int_{-b/2}^{\large \frac{\pi - 10b}{20}} \frac{\mathrm{d}x}{\left( 2x + b - \sqrt{b^2 - 4c}\right)\left( 2x + b + \sqrt{b^2 - 4c}\right)}
$
Og herfra regner jeg med du klarer oppgaven ?
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
mentalitet
Cayley
Cayley
Innlegg: 75
Registrert: 04/09-2011 21:02

Det bør jeg få til.. Eneste jeg lurer på er hvor du fikk det 4-tallet fra?
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Magi ;) Prøv selv først. Trikset er å trekke ut en halv faktor fra begge leddene. Uansett så er øvre grense i integralet ditt feil, sikker på du har skrevet av informasjonen riktig? (Setter du inn øvregrense ender du opp med $\log(0)$ som ikke er definert. Dermed vil ikke integralet konvergere)
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
mentalitet
Cayley
Cayley
Innlegg: 75
Registrert: 04/09-2011 21:02

Jupp, det er direkte kopiert fra oppgaven.
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Regner med det bare er en liten skriveleif. Prøv heller å la øvre grense være
$ \hspace{1cm} x = \frac{\pi - 10b - 1}{20}$
da ordner alt seg.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
mentalitet
Cayley
Cayley
Innlegg: 75
Registrert: 04/09-2011 21:02

Eller.. vet ikke helt om jeg greier det selv. Har prøvd å gange ut nevneren og sette inn verdien for c (i håp om å få det på en form som er lett å integrere), men har enda ikke funnet noe. Er det en helt obvious ting jeg ikke ser? :|
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Siden $b^2 - 4c = \pi^2/100$ så er $\sqrt{b^2 - 4c} = \pi / 10$. Dette kan du sette rett inn i uttrykket ditt
slik at brøken blir $1/(x + b - g)(x + b + g)$ hvor $g = \pi/10$. Deretter er delbrøksoppspalting en fin ting =)
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
mentalitet
Cayley
Cayley
Innlegg: 75
Registrert: 04/09-2011 21:02

Tusen takk! :D
mentalitet
Cayley
Cayley
Innlegg: 75
Registrert: 04/09-2011 21:02

Jeg har prøvd meg litt og får integralet til å bli 2ln|2x+b|, men det stemmer vel ikke? Hvordan skal jeg forholde meg til de ukjente b'ene når jeg delbrøksoppspalter?
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Bruker $g = \pi/10$ fordi jeg er lat.. =) Og merk at betingelsen din burde vært enten $4c - b^2 = -\pi^2/100$ eller $b^2 - 4c = \pi^2/100$
fordi en ikke kan ta roten av noe negativt. Uansett
$ \hspace{1cm}
\begin{array}{rl}
\frac{ 1 }{ (x + b - g)(x + b + g)} &\!\! = \ \frac{A}{x + b - g} + \frac{B}{x + b + g} \\
1 & \!\! = \ (x + b + g)A + (x + b - g)B
\end{array}
$

Ved å sette $x = - b - g$ blir likningen $1 = -2gB \, \Rightarrow \, B = -1/2g$ og tilsvarende kan gjøres for å fjerne B.
Ved å sette $x = - b + g$ osv. Da får du skrevet ting på rett form.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
mentalitet
Cayley
Cayley
Innlegg: 75
Registrert: 04/09-2011 21:02

Hm, skal ikke utrykket være 1/(2x+b+g)(2x+b-g). Hvor ble det isåfall av 2x? Og hvordan kan du sette x=-b-g/-b+g..? Er det fordi du bruker at x^2+bx+c=0?
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Stemmer det, liten skrivefeil fra min side. Om du ikke er så stø i delbrøksoppspalting anbefales
det på det sterkeste å øve seg på
$ \hspace{1cm}
\begin{array}{ccc}
\frac{1}{(2x+b+g)(2x+b-g)} & = & \ \frac{A}{2x+b+g} + \frac{B}{2x+b-g} \\
1 & = & A(2x + b - g) + B(2x + b + g)
\end{array}
$
Ønsker nå og bestemme både A og B, som er to konstanter.
At de er konstante betyr at de er det samme uavhengig av hvilken $x$ vi putter inn.
Ved å sette inn $x = (g-b)/2$ forsvinner eksempelvis første leddet, så fås
$
\hspace{1cm} 1 = 2g \cdot B \ \Rightarrow \ B = 1/2g
$
tilsvarende om en setter inn $x = -(b+g)/2$ forsvinner andre leddet så
$ \hspace{1cm}
1 = - 2g \cdot A \ \Rightarrow \ A = - 1/2g
$
Setter vi inn verdiene for A og B fås da
$ \hspace{1cm}
\frac{1}{(2x+b+g)(2x+b-g)} = \frac{- 1/2g}{2x+b+g} + \frac{1/2g}{2x+b-g} = \frac{5}{\pi} \left( \frac{1}{2x + b - \pi/10} - \frac{1}{2x + b + \pi/10} \right)
$
hvor de to siste integralene er harmløse. En alternativ måte å se delbrøksoppspaltingen på er følgende
$ \hspace{1cm}
\frac{1}{(2x+b+g)(2x+b-g)} = \frac{1}{2g} \cdot \frac{(2x + b + g) - (2x + b - g)}{(2x+b+g)(2x+b-g)} = \frac{1}{2g} \left( \frac{1}{2x + b - g} - \frac{1}{2x + b + g} \right)
$
som er det samme som før.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
mentalitet1

Det er én ting jeg enda ikke skjønner. Hvordan kan du endre betingelsen [img]b^2-4c=-\frac{pi^2}{100}[/img]? Den er jo gitt av oppgaven?
mentalitet
Cayley
Cayley
Innlegg: 75
Registrert: 04/09-2011 21:02

mentalitet1 skrev:Det er én ting jeg enda ikke skjønner. Hvordan kan du endre betingelsen Bilde? Den er jo gitt av oppgaven?
Bilde. Jeg vil jo uansett ende opp med et uttrykk hvor det under rottegnet er negativt?
Svar