Andrederiverte av integral

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
pareto
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 14
Registrert: 14/05-2013 15:06
Sted: NTNU

Hei! Skal finne en løsning av [tex]\frac{d^{2}}{d\theta^{2}}=0[/tex] i intervallet [tex]\theta \in (0, \pi / 2)[/tex]. Har kommet et stykke, men ser nå at uttrykket blir svært komplisert og lurer på om jeg er på feil vei.. Ønsker ikke en løsning av oppgaven, men et hint :-)

Jeg har kommet hit:

[tex]{{{d^2}} \over {d{\theta ^2}}}\left( {\int\limits_{\sin \theta }^{\cos \theta } {{{dx} \over {1 + {x^2}}}} } \right) = {{{d^2}} \over {d{\theta ^2}}}\left( {\int\limits_a^{\cos \theta } {{{dx} \over {1 + {x^2}}}} - \int\limits_a^{\sin \theta } {{{dx} \over {1 + {x^2}}}} } \right) = {d \over {d\theta }}\left( {{{ - \sin \theta } \over {1 + {{\cos }^2}\theta }} - {{\cos \theta } \over {1 + {{\sin }^2}\theta }}} \right)[/tex]
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

for meg ser det bra ut hittil, så vanlig derivasjon av brøk...
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
pareto
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 14
Registrert: 14/05-2013 15:06
Sted: NTNU

Fant ut at det gir et helt vanvittig uttrykk. I oppgaveteksten er det derimot fortalt at den bare skal ha en enkelt løsning, og svaret skal være eksakt. Prøvde derfor med [tex]\theta = \frac{\pi}{4}[/tex], og dette fører frem. I følge stud.ass var dette også den "riktige" måten å løse det på.
ettam
Guru
Guru
Innlegg: 2480
Registrert: 28/09-2005 17:30
Sted: Trondheim

pareto skrev:Fant ut at det gir et helt vanvittig uttrykk.
Enig. WolframAlpha gir:

d/dx(-(sin(x))/(1+cos^2(x))-(cos(x))/(1+sin^2(x))) = (sin(x))/(sin^2(x)+1)+(2 (cos(2 x)-5) cos(x))/(cos(2 x)+3)^2+(2 sin(x) cos^2(x))/(sin^2(x)+1)^2
marvango
Cayley
Cayley
Innlegg: 84
Registrert: 08/05-2011 01:30

Nå som ikke svaret kan brukes til noe særlig: Hva fikk du?
Svar