Sum av potensrekke

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Simen236
Noether
Noether
Innlegg: 22
Registrert: 22/04-2013 13:29

Hei! Skal finne summen av potensrekka: [tex]\sum_{n=2}^\infty \frac{1}{n(n-1)9^n}.[/tex]

Som tips får jeg oppgitt at jeg først burde finne summen av: [tex]\sum_{n=2}^\infty \frac{x^n}{n(n-1)}[/tex] ved å derivere to ganger, deretter integrere.
Jeg deriverer da høyre side og får: [tex](\frac{x^n}{n(n-1)})'[/tex] = [tex]x + \frac{x^2}{2}+\frac{x^3}{3}+\frac{x^4}{4}+...[/tex]

Deriverer igjen og får: [tex](\frac{x^n}{n(n-1)})''[/tex] = [tex]1+x+x^2+x^3+...=\sum_{n=0}^{\infty}x^n[/tex]
Da får jeg jo en standard geometrisk rekke, som er fullstendig galt. Hva er det som egentlig menes man skal gjøre?
Studerer Datateknikk ved NTNU
mikki155
von Neumann
von Neumann
Innlegg: 549
Registrert: 05/02-2011 12:36
Sted: Trondheim

Nei, du har gjort det riktig. Men husk at summen av den geometriske rekken du står igjen med, kan skrives som:

[tex]\sum_{n=0}^{\infty} x^n = \frac{1}{1-x}[/tex]

Edit: (Gjelder bare det intervallet for [tex]x[/tex] der rekken konvergerer)

Da er jeg sikker på at du klarer å integrere? =)
Fysikk og matematikk (MTFYMA, Sivilingeniør/Master 5-årig) ved NTNU
Svar