Snittverdi1*snittverdi2 =/= RMS-verdi

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Espenol
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 5
Registrert: 31/03-2014 21:37

Hei.

Jeg holder på med noen elektriske kretser, og sliter litt med noe av intuisjonen i matematikken.

Regner ut snittverdi av spenning og strøm i en krets over et tidsintervall, hvor både spenning og strøm holder positive fortegn over intervallet. Burde ikke da snittet av spenning ganget med snittet av strøm gi samme effekt (Av formel P = UI hvor P er effekt, U er spenning, I er strøm) som RMS-verdien?

Slik jeg forstår det er RMS-verdi et slags snitt av absoluttverdien av tallene over et intervall. For eksempel vil vanligvis strøm og spenning bli negativ samtidig i de enkleste elkretsene med vekselspenning, slik at effekten dem utvikler blir positiv. RMS-verdi gjør at vi finner et slags snitt av disse verdiene i tilfelle de skulle vært positive hele tiden.

Gitt at f(t) > 0 for t1 < t < t2, burde ikke da snittverdier multiplisert gi samme verdi som RMS?

EDIT: Kan vise med eksempel når jeg kommer hjem fra skolen
Svar