stokes teorem

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
janne69
Cantor
Cantor
Innlegg: 126
Registrert: 12/06-2013 21:22

Oppgave:
La S være del av planet 2x + 3y+z=5 som ligger mellom punktene (-1,1,4), (2,1,-2), (2,3,-8) og (-1,3,-2). Finn parameterisering for både overflate S og dens
boundary delta S. Pass på at deres respektive orientering er kompatibel med stokes teorem.
Jeg antar parameterisering av overflata S er f.eks. C(t) mens parameterisering av boundary delta S er pfi(u,v). eller tar jeg feil?

Ved C(t). Der tenker jeg slik; x(t) = at + b, y(t) = ct + d og z(t) = et + f. Der er a, b, c, d, e, og f konstanter som jeg da regner ut.
Starter da mellom punkt (-1,1,4) og (2,1,-2) for t mellom f.eks. 0 og 1 og avslutter mellom punkt (-1,3,-2) og (-1,1,4) for t mellom 3 og 4.
Slik har jeg gjordt på oppgaver i forrige kapittel. Men, ser for meg at her kan det hende man bruker en orientering slik at det skal være kompatibel med stokes teorem.
Jeg vet at hvis kryssproduktet av Tu-vektor og Tv-vektor har positiv z-koordinat så peker orienteringen alltid oppover men har det negativ z-koordinat så peker orienteringen alltid nedover. Det jeg synes er vanskeligst i oppgaven er hvilken orden punktene skal ha, om foreksempel jeg skal starte mellom (-1,1,4) og (2,1,-2) eller mellom (2,3,-8) og (-1,3,-2). Hvordan ser jeg det?
Svar